Rättigheter vid skilsmässa - bodelning, föravtal, äktenskapsförord

Hej,

Min mamma träffade en man och flyttade till staden X för många år sedan. De köpte tillsammans ett hus innan de hade gift sig. Min mamma hade inte mycket pengar då men lyckades ändå lägga in 150.000 kr i köpet av huset som de köpte gemensamt för 1.000000 kr. Mannen betalade resterande pengar. När de sedan gifte sig bad mannen henne om att skriva på ett avtal där hon frånsade sig hans pengar vid händelse av skilsmässa. Idag vill hon skilja sig men hennes man säger att hon då inte kommer att få några pengar alls. Men är det inte så att den investering som hon gjorde i huset på 150.000 kr borde betalas tillbaka till henne med den värdeökning som huset nu har gjort? Det är nu värt mellan 10-12 miljoner. Han hävdar att det inte är så men det känns som att han försöker lura henne. Har hon inte några rättigheter alls till pengar?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Tolkning av omständigheter och fråga

Din mamma och hennes man köpte ett hus tillsammans innan de gifte sig. Din mamma och han köpte hus gemensamt där din mamma betalade 150 000 kr medan mannen betalade resterande i ett hus värt 1 000 000 kr. När de gifte sig ville mannen att din mamma skulle skriva på ett avtal där hon frånsade sig pengar vid skilsmässa. Nu vill din mamma skilja sig men mannen säger att hon inte kommer få några pengar alls. Din fråga är om den investering som hon gjorde i huset på 150.000 kr borde betalas tillbaka till henne med den värdeökning som huset nu har gjort om de skiljer sig. Det har ökat i värde till 10-12 miljoner kronor. Mannen hävdar att hon inte har några rättigheter alls. Jag ska nu förklara om hon har rättigheter till att få ut pengar från huset.

Kort svar på frågan

Din mamma har rättigheter och mannens påstående är fel."Se rubriken "Svaret - vad händer om avtalet gäller respektive om det inte gäller" för kort vad som händer om avtalet är inte är giltigt eller inte.

Långt svar på frågan

Kort om bodelning och vad händer om avtalet inte är giltigt

När ett äktenskap upplöses, ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (9:1 ÄktB). Det sammanlagda värdet efter att att varje make har avräknat sina skulder läggs då samman och delas sedan lika mellan makarna (11:3 ÄktB). Utgångspunkten är därför att din mamma har rätt till de pengarna hon ska få från bodelningen.

Jag kan förklara det genom ett exempel i din mammas fall. Tänk dig att det enda din mamma och mannen skulle äga var huset. Din mamma äger 15% av huset och mannen äger 85% på huset (11:1 ÄktB). Sedan tar man bort de skulderna som makarna har. För att göra exemplet tydligt tänk att din mamma och mannen inte har några skulder (11:2 ÄktB). Sedan läggs den egendomen de har vardera ihop och delas på två, så din mamma får 50% av huset medan mannen får 50% av huset (11:3 ÄktB). Så om huset är värt 10 000 000 kr blir det 5 000 000 kr vardera.

Vad gäller med avtalet

Det finns något som heter föravtal som makar kan göra. Detta måste dock vara inför en omedelbart förestående äktenskapsskillnad, det vill säga att din mamma och mannen har gjort det när de börjat prata om att skilja sig i närtid. Detta avtalet gjordes direkt när de gifte sig och kan därför inte utgöra föravtal i lagens mening (9:13 första stycket ÄktB).

Om det stod på avtalet att hon frånsäger sig hans pengar vid skilsmässa så är avtalet inte ett giltigt avtal. Den enda möjligheten att detta avtalet ska anses giltigt är om det är ett äktenskapsförord (9:13 andra stycket ÄktB).

I en bodelning ska bara giftorättsgods ingå (10:1 ÄktB). Utgångspunkten med all egendom är att den är giftorättsgods, om inte något annat tydligt har framkommit att den är enskild (7:1 ÄktB). I ett äktenskapsförord kan makar bestämma att egendom ska vara enskild (7:3 första stycket ÄktB). Detta betyder att det är möjligt att mannen kan göra så att vid skilsmässa ska hans egendom tillhöra honom och den egendom din mamma har tillhöra henne.

Däremot finns det formkrav på äktenskapsförord. Det ska vara skriftligt, daterat, undertecknat av makarna (7:3 andra stycket ÄktB) och registrerat hos Skatteverket (7:3 tredje stycket ÄktB). Dessa måste vara uppfyllda för att äktenskapsförordet gäller.

Svaret - Vad händer om avtalet gäller respektive om det inte gäller?

Om avtalet gäller så ska all egendom vara enskild egendom och därmed görs ingen bodelning (9:1 ÄktB). Då äger din mamma 15% av fastigheten och mannen 85% av huset. Låt oss säga att huset är värt 10 000 000 så ska din mamma ha 1 500 000 och mannen 8 500 000 kr. Det är hennes egendom så han kan inte beslagta den.

Om avtalet inte gäller så ska din mamma ha 5 000 000 kr och mannen 5 000 000 kr då huset ingår i en bodelning (se "Kort om bodelning").

Carl MalmströmRådgivare