Rättsfallsamlingar

Hej! Jag undrar hur man gör för att få tag på rättsfall från underrätterna (främst HovR) inom ett visst område. Jag har tillgång till karnov, rättsbanken mfl men där är utbudet väldigt begränsat. Finns det något särskilt man kan söka på eller måste man kontakta alla eventuellt aktuella domstolar? tack! //Linnea

Lawline svarar

Hej Linnea,

Tack för att du vänder dig till Lawline för hjälp!

Som juriststudent får vi tillgång till bl.a. Zeteo och infotorg-juridik som databaser. Dessa är väldigt bra då man har flertalet sökningsalternativ efter rättsfall. Jag vet inte om du har eller kan få tillgång till dessa? Jag vet med att de är väldigt dyra tjänster om man vill bruka dessa som privatperson, har du tur kanske ditt universitet kan bidra med tillgång, alternativt en hjälpsam juriststudent?

Om detta inte är ett alternativ men du vet exakt vilka rätssfall/typer av rättsfall du vill ta del av kan du alltid, som du själv påpekar, kontakta Domstolsverket och begära ut dessa som allmänna handlingar. Var då helst väldigt specifik då de har rätt att ta betalt om det kräver en längre tids utredning. Annars brukar de generellt sett vara väldigt hjälpsamma och dessutom inneha rättsfall elektroniskt i pdf-format!

Hoppas du fått hjälp med din fråga, lycka till!

Mvh,

Viktor SerbánRådgivare