FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt31/12/2016

Reavinstskatt efter gåva

Hej, jag och min sambo står båda på lånen (50/50) till vår fastighet som köptes för gemensamt bruk. Han äger 100% av fastigheten och har nu tänkt skriva ett gåvobrev och ge 50% till mig för att vi båda ska vara ägare.

Vad händer vid en eventuell försäljning? (vid en separation till exempel) Får jag betala mer i vinstskatt eftersom jag gör en större vinst än min sambo? Eller delas vinstskatten lika mellan oss båda? Kan jag förlora något på att ta emot halva fastigheten som gåva?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är att vinstskatten, som du skriver, ska delas lika mellan er båda.

Det långa svaret är att du, vid en eventuell försäljning, kommer att inträda i din sambos situation (kontinuitetsprincipen, inkomstskattelagen 44 kap. 21§). Detta innebär att du ska använda din sambos anskaffningsutgifter som dina anskaffningsutgifter för beräkningen av vinsten. Följaktligen gör ni samma vinst och därför betalar ni samma skatt.

Med tanke på att du redan står på lånen 50/50 skulle jag säga att du inte förlorar något som gåvotagaren.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare