FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/08/2018

Resekostnader för barn vid delad vårdnad

Ett gift par har 3 gemensamma barn (alla under 15år), de skiljer sig. Tingsrätten beslutar om gemensam vårdnad och barnen ska bo varannan vecka hos vardera vårdnadshavare. Min fråga är om någon av parterna inte är förmögen att lämna barnen hos den andre parten som domstolsbeslutet lyder, kan då den parten tvinga den andre parten att betala underhåll?

(Jag skulle se detta som domstolstrots/umgängessabotage men enligt försäkringskassan verkar det som att det är helt ok att för den ena parten att låsa in barnen och samtidigt kunna få underhåll av den andre parten, då de endast är intresserade av var barnen befinner sig?!)

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!

Huvudregeln för resekostnader är att den förälder som inte varaktigt bor med barnen ska stå för resekostnaderna. Däremot ska den förälder som varaktigt bor med barnen efter sin ekonomiska förmåga även bidra till resekostnaderna för barnen eller för den förälder som ska hämta/lämna barnen, enligt 6 kap. 15 b § Föräldrabalken. Detta innebär att den förälder/vårdnadshavare som bor varaktigt med barnen och som inte har råd att betala resekostnader inte heller har någon skyldighet att göra det.

Att den förälder som vill träffa barnen och som vad jag tolkar inte varaktigt bor med barnen betalar underhållsbidrag är oberoende resekostnaderna. En förälder som alltså inte varaktigt bor med barnen ska betala underhållsbidrag, enligt 7 kap. 2 § 2 p. Föräldrabalken. Utöver underhållsbidraget kan denna förälder även behöva betala resekostnader för att kunna träffa barnen.

Lawline RådgivareRådgivare