FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/08/2018

Resekostnader vid umgänge av barn

Hej.

Min sambo har gemensam vårdnad av barnen med sitt ex men de bor hos sin mamma och är hos oss varannan helg. I fem års tid har vi ansvarat för att hämta och lämna barnen hos deras mamma.

Då min arbetssituation gör gällande att jag inte längre kan hämta i rätt tid på fredagar och min sambo inte har körkort och inte skulle hinna från sitt jobb och hämta barnen kommunalt, har vi nu föreslagit mamman att de skjutsar barnen till oss fredagar och vi hem söndagar. Har läst i familjebalken och tänker att dels har vi gjort allt i fem år och nu vill vi försöka dela.

Hennes kommentar är då att han valt att flytta och han får lösa det(gjorde det pga att han fick jobb i norrort) och annars får han inte träffa sina barn. Han föreslog då att sätta dem i taxi fredagar för han vill verkligen träffa dom- då sa hon att det bekostar han isåfall helt själv och avdrag på underhållet kommer inte på tal.

Vi har 45 km enkel resa, från norrort Sthlm till söderort.

Kan vi få någon hjälp här?

Tacksam för hjälp. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Det primära ansvaret för resekostnaderna ligger hos umgängesföräldern. Men även den förälder som bor tillsammans med barnet ska ta del i dessa kostnader efter vad som är skäligt med hänsyn till denne förälders förmåga, se 6 kap. 15 § 1 st. Föräldrabalken. Detta innebär att barnens mamma även kan få bidra till de resor som barnen eller ni behöver göra för att hämta barnen. Det föreligger dock ingen skyldighet då bidrag till resekostnaderna ska ske efter den stadigvarande förälderns ekonomiska förmåga.

Det bör dock uppmärksammas att avdrag för umgängeskostnader kan göras om den bidragspliktigeföräldern, din sambo, har barnen hos sig minst sex hela dygn under en kalendermånad, se 7 kap. 4 § st. 1 Föräldrabalken. För varje dygn barnet vistas hos dig och din sambo får ett avdrag på 1/40 av underhållsbidraget ske. Detta då den bidragsskyldigeföräldern under barnets vistelse kommer ha ökade utgifter medan den stadigvarande förälderns kostnader minskas.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare