Ringa stöld och tvångsomhändertagande av dag

Hej . För två dagar sedan var jag med mitt barn på icamaxi och stulit smink med 460 kr . Civilviktare såg mig och tog mig i ett rum där erkände jag att det är mitt första gång och att jag vet inte varför verkligen gjorde jag det .. de ringde polisen och polisen gick med mig ut och jag betalade grejerna. Men jag blev dömd till ringa stöld och de vill anmäla soc , jag mår så dåligt så jag kan inte äta eller sova nåt, jag är rädd om jag får fängelse eller om soc ta mitt barn snälla hjälp mig och svara mina frågor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Ringa stöld regleras i brottsbalken 8 kap. 2 § och innehåller fängelse i högst sex månader på straffskalan. I praktiken är det emellertid få om ens någon som faktiskt döms till fängelse för ringa stöld, eller snatteri som det kallades förut – särskilt inte om det är första gången man blir dömd.

Du skriver att du oroar dig för att socialen ska ta ditt barn ifrån dig. Lagen om vård av unga (LVU) reglerar när socialen kan tvångsomhänderta ett barn för detta måste det enligt föreligga en tydlig risk för skada på barnets utveckling. Detta är en mycket ingripande åtgärd som socialen inte vidtar när föräldern begått ringa stöld. Hoppas du fick svar på din fråga.

Pontus AlmquistRådgivare