Rökförbud på balkong.

Har i november flyttat in i en nybyggd hyreslägenhet, efter inflyttningen skett hävdar hyresvärden att det är rökförbud på balkongen.

Det står inget av detta i kontraktet jag skrivit på eller fått någon information innan inflyttning.

Hyresvärden hänvisar till hyreslagen paragraf 25

Vad jag kan läsa mig till kan man inte hävda rökförbud i flerfamiljsbostäder? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du nyligen flyttat in en nybyggt hyreslägenhet varvid hyresvärden i efterhand påtalat ett rökförbud på balkongen och du undrar om hen har stöd för detta.

Regler om hyra finns i 12 kap jordabalken (JB). Bestämmelsen som hyresvärden verkar hänvisa till är 12:25 JB. Denna stadgar att hyresvärden är skyldig att vidta åtgärder för att de som bor i omgivningen inte ska utsättas för störningar som kan vara farliga för hälsan eller som annars inte bör tålas. Genom praxis har det dock slagits fast att rökning i skälig omfattning är en sådan störning som måste tålas av grannarna. Detta medför att det inte är möjligt för hyresvärden att förbjuda rökning på balkongen, inte ens genom att göra det i hyreskontraktet.

Däremot finns en skillnad på att införa rökförbud i ett nyproducerat hus och i ett befintligt hus. I ett nyproducerat hus kan hyresvärden införa samma villkor för alla hyresgäster från början, vilket skiljer sig från ett rökförbud i ett befintligt hus då hyresgästerna redan bor i huset. Har man bott i huset sedan tidigare kan man inte i efterhand tvingas gå med på de nya villkoren. I ditt fall, då det rör sig om nyproduktion, och rökförbudet gäller för alla, borde hyresvärden kunna hävda ett rökförbud. Rättfallet är däremot oklart, varför jag inte kan ge ditt ett svar med fullständig säkerhet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare