Rösta böcker för att sedan sälja inspelningarna av böckerna ett upphovsrättsintrång?

Hej. Jag undrar om det är lagligt att låna böcker på biblioteket/ha en bok som finns där och läsa upp den ( högläsning ) på nätet och ev. tjäna pengar på detta. Måste man fråga författare om lov? Hur funkar detta? Om jag skulle vilja bli röstförfattare men lägga upp det själv, hur går jag tillväga? Finns det nån skillnad i hur gammal en bok är hur reglerna är? Är det ok så länge man inte tjänar pengar på det? Men skulle vilja lägga upp tex. videor eller ljudfiler där jag läser sagor eller dyl. Mvh Undrande

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Att sprida ett literärt verk i syfte att tjäna pengar kan innebära ett upphovsintrång

Upphovsmannen har ensamrätt över sitt verk, vilket innebär att för att du ska ha rätt att kunna sprida verket till allmänheten, så måste du ha upphovsmannens samtycke till det, särskilt när det sker i ekonomiskt syfte. Upphovsrätten till ett verk gäller i högst 70 år efter att upphovsmannen till verket har avlidit, därefter är det fritt fram för en person att sprida verket på vilket sätt man än vill.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare