Sakrättsligt skydd vid köp av bil

Hej! Min mosters väninna har en bil. Den är värd 30 000 kr. Hon har sålt bilen till mig och jag betalade den (30 000) för ca 3 veckor sen. Jag har inte hunnit hämta den än då hon bor ca 40 mil ifrån mig. Nu fick jag höra att hon har det jättedåligt med pengar och att Kronofogden skulle dit och utmäta grejer. Min moster sa också något om konkurs. Kommer de kunna ta min bil, den är ju min? Har försökt läsa om att jag inte har något skydd för att jag inte tagit bilen till min "besittning". Läste också något om att det finns undantag till besittningen. Och vissa saker som t.ex. en bil kunde man också få ha kvar som beneficium, hon behöver ju den? Är det ett undantag till besittningen så att hon kan få ha kvar bilen och sen kan jag hämta den när jag kan?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det juridiska problem som du beskriver har ett eget rättsområde, nämligen sakrätten. Sakrätten reglerar frågor och konflikter som uppstår när två eller flera parter gör anspråk på samma egendom och bestämmer hur sådana problem ska lösas. Det finns ingen specifik sakrättslag, utan sakrätten är istället reglerad genom ett flertal olika lagar och rättsprinciper som har utarbetats i rättsfall genom åren. En mycket vanlig situation inom sakrätten är just den som du råkat ut för, nämligen att en köpare har köpt en vara av en säljare med ekonomiska problem och som samtidigt riskerar att bli utmätt av Kronofogden för att täcka sina skulder. Frågan blir då om det är köparen eller borgenärerna (genom Kronofogden) som har rätt till varan.

Det mest logiska kan tyckas vara att du har rätt till bilen eftersom att du redan har betalat den. Riktigt så enkelt är det tyvärr inte. För att rent sakrättsligt ha rätt till en vara krävs det att man har uppnått så kallat sakrättsligt skydd, vilket endast kan fås på vissa speciella sätt, som också har ett samband med vilken typ av egendom det är fråga om. För att ha rätt till bilen krävs det alltså att du har uppnått detta sakrättsliga skydd.

Den bil som du har köpt av din mosters väninna är i juridisk mening lös egendom och närmare bestämt lösöre. Av betydelse i sammanhanget är även att du har köpt den av en privatperson och att konsumentköplagen därför inte är tillämplig, då just konsumentköplagen innehåller ett extra sakrättsligt skydd som innebär att köpeavtalet i sig räcker som bevis. Det gör det alltså inte i detta fall när istället köplagen tillämpas.
För att kunna få sakrättsligt skydd för lösöre finns det ett antal olika metoder. Det absolut vanligaste och enklaste är genom tradition, som oftast kommer till uttryck genom traditionsprincipen, vilket är det som du har läst om. En tradition innebär ett överlämnande av egendom från en persons besittning till en annans. Begreppet besittning är i sig mycket omfattande, men innebär ungefär att en sak eller ett föremål befinner sig under någons omedelbara kontroll. Enkelt uttryckt innebär det att man ska förfoga över egendomen i fråga.

För din situation med bilen kan det beskrivas såhär: Så länge du inte har hämtat bilen från din mosters väninna, så förfogar du inte över den. Det innebär att du inte har besittning om den ännu och att väninnan inte heller har förlorat besittningen om bilen. Därför har det följaktligen inte skett en tradition, och du har ännu inte sakrättsligt skydd för den bil som du har köpt. Ett säkert sätt för att bilen inte ska kunna utmätas av Kronofogden för hennes skulder är därför att hämta hem den från henne.

Det ska även nämnas att det faktiskt finns ytterligare ett tillvägagångssätt för dig att få sakrättsligt skydd för bilen med en metod som är betydligt mindre känd hos allmänheten, nämligen lösöreköpsregistrering. En lösöreköpsregistrering sker genom att du skickar in en ansökan till Kronofogden innehållandes köpekontrakt, underskrifter och övriga betydelsefulla uppgifter (samtliga uppgifter som krävs framgår av Kronofogdens hemsida). Trettio dagar efter att ansökningen har kommit in till Kronofogdemyndigheten så är sedan bilen som du har köpt skyddad från utmätning. Nackdelen med denna metod är givetvis att bilen fortfarande kan utmätas under dessa trettio dagar, samt att ansökan kostar 700 kr. Metoden kan dock vara lämplig om du inte har möjlighet att hämta bilen på ett tag framöver. Hur du går tillväga finner du i denna länk: http://www.kronofogden.se/Registreringavlosorekop.html

Alltså: vi har nu konstaterat att du för tillfället inte har sakrättsligt skydd för din köpta bil, och att du antingen måste åka och hämta hem den eller registrera köpet och vänta i trettio dagar för att du ska kunna vara helt säker på att bilen inte blir utmätt för hennes skulder. Som du har märkt så finns det dock vissa regler i Utsökningsbalken som rör beneficium, det vill säga sådan egendom som Kronofogden inte får utmäta av den skuldsatte. Dessa regler finns i 5:1 UB (se https://lagen.nu/1981:774#K5P1S1). Det finns ingen uttalad regel som gäller för just bilar, men det brukar tolkas i in i 3p som handlar om arbetsredskap och annan utrustning som behövs för gäldenärens förvärvsverksamhet – det vill säga den skuldsattes arbete. Bedömningen beror därför i stort på hur situationen ser ut för din mosters väninna. Om hon har flera bilar, alternativt att hon inte har ett stort behov av att ha en bil för att kunna ta sig till arbetet och bedriva sitt arbete, så kommer troligen bilen inte att anses som beneficium och därmed kunna utmätas. Vad gäller värdet på bilen, så kan vissa föremål undantas ur utmätningen på grund av att det helt enkelt inte är ”värt” för Kronofogden att sälja dem. Det går inte att säga exakt var en sådan gräns går och det finns inte heller några nya rättsfall som ger ledning i frågan, men min bedömning är att Kronofogden antagligen skulle kunna utmäta en bil som är värd 30 000 kr.

Hoppas att denna utläggning förklarade situationen!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare