Sakskada på hunddagis

Hej! Vår hund går på hunddagis. För en tid sen ska hon ha rivit upp en plastmatta i hagen som hon vistas i enligt personalen. Nu kräver de oss på skadestånd för detta. Är detta okej juridiskt sett? I kontraktet står visserligen att hunddagiset kan kräva ersättning för skador hunden orsakar, men jag hävdar att de har ansvar för hunden när hon är där. Hemma har hon aldrig bitit på möbler etc.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skadeståndsmässigt sett så finns det en lag som handlar om just hundar (se https://lagen.nu/2007:1150#P19S1). Hundägare har vad man i skadeståndsrättsliga sammanhang kallar för strikt ansvar, som betyder att man blir skadeståndsskyldig för den orsakade skadan trots att man inte varit oaktsam. Detta framgår av 19§ i denna lag, som stadgar att en skada som orsakas av en hund ska ersättas av dess ägare eller innehavare, oavsett om denne varit vållande till skadan eller inte. Med innehavare menas då den som för underhåll eller nyttjande har tagit emot en hund, vilket i detta fall är hunddagiset.

Just detta är också anledningen till att hunddagiset har tagit fram sitt kontrakt som undantar dem från den skada som hunden orsakar när den är på hunddagiset. Inom juridiken gäller den avtalsrättsliga grundprincipen pacta sunt servanda, som på svenska betyder avtal ska hållas. Den innebär att när parterna väl har kommit överens och slutit ett avtal så ska parterna sedan hålla sig till det som avtalet innebär. När ni lämnade in hunden till hunddagiset och skrev på kontraktet så gick ni därmed med på de avtalsvillkor som hunddagiset använder sig av, och det är ett avtal som ni nu är bundna att respektera. Enda möjligheten att undkomma ett sådant avtal är att avtalet i sig skulle framstå som oskäligt och därmed kan jämkas med stöd av avtalslagens regler (se https://lagen.nu/1915:218#P36S1). Min bedömning är dock att ett sådant avtal inte ses som oskäligt från hunddagisets sida, eftersom att de annars hade lidit en ständig risk att bli skadeståndsskyldiga för hundarnas beteende och då skulle ha svårt att driva sin verksamhet.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare