FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/12/2017

Sälja till minderårig

Hej!

Kan jag förbjuda en butiksägare att sälja en viss vara, till exempe energidryck till mitt mindreåriga barn?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte hur gammal ditt barn är så jag kommer därav skriva lite generellt utifrån vad som gäller.

Som minderårig har man en begränsat möjlighet att köpa diverse varor. Som utgångspunkt har man inte rätt att ingå köpeavtal när man är under 18 år. Detta framgår av 9 kap. 1§ föräldrabalken. Ett avtal kan dock ingås om den minderåriga har vårdnadshavares samtycke. Föreligger inget sådant samtycke så ska köpet som utgångspunkt återgå.

Ibland krävs det inget uttryckligt samtycke från vårdnadshavare för att den minderåriga ska få köpa varan. Varor av mindre värde kan således köpas av en minderårig utan samtycke. Vad man som minderårig får köpa beror på varan, barnets ålder och andra omständigheter. Är ditt barn 15 år eller äldre så har denne en större möjlighet att själv välja vad hen vill köpa. Detta inskränks dock till sådana köp som görs normalt av ett barn i samma ålder. Det rör sig som sagt inte om dyrare varor. Ett barn som har fyllt 16 år och som har tjänat ihop pengar själv genom t.ex sommarjobbar får bruka pengarna som den önskar, med vissa undantag 9 kap. 3§ föräldrabalken. Dock är det viktigt att påpeka att en vårdnadshavare får med hänvisning till uppfostran, oavsett om barnet är 16 eller inte, häva eller omhänderta varan.

Eftersom huvudregeln är att ett köp av omyndig kräver vårdnadshavares samtycke, föreslår jag att du går och pratar med butiksägaren och säger att du inte ger samtycke till att ditt barn köper vissa produkter. Om inte detta löser problemet får du gärna lämna en kommentar nedan så ska jag skriva hur man går vidare därifrån.

Hoppas att du fick svar på sin fråga.

Med vänlig hälsning,

Samuel LindbladRådgivare