Säljare som vill ge pengarna tillbaka och inte avhjälpa felet i varan

Hejsan!

Jag gjorde en beställning på en sida och ena produkten var trasig när den kom.

Jag dokumenterade allt och mejlade med kundservice som sa att de skulle ersätta mig med en ny vara. Men någon dag efter så skriver dom och säger att de har pratat med kollegan som sagt att de har "rutiner vid små produkter och återbetalar istället".

Jag passade ju på att handla när de va superrea, och vill ju då såklart ha en ny vara, inte återbetalning, annars hade jag ju aldrig gjort beställningen då jag inte tjänat något på de om de inte vore för rabatten. Vad är mina rättigheter?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När du köpt en vara av en näringsidkare så blir konsumentköplagen tillämplig och den är tvingande till din fördel (1 och 3§ KköpL). Jag antar att du gjort det i och med att du beskriver i frågan att säljaren har flera anställda och kundservice.

I förstahand har du som köpare rätt att kräva att de fixar, dvs. avhjälper, varan eller att du får en helt ny vara om den är trasig (26 § KköpL). Det är endast om det är oskäligt med hänsyn till kostnaderna och besväret för säljaren som denne kan neka dig den rätten. Ju väsentligare felet är för dig, desto större olägenhet måste säljaren stå ut med. Det framgår inte i din fråga vad varan kostade eller vad som är trasigt men att varan var väldigt billig talar för säljaren kan neka dig din rätt. Å andra sidan kan priset och vad det eventuellt hade kostat att införskaffa en ny likadan vara i nuläget tala för att det är av väsentlig betydelse för dig att de avhjälper eller ger dig en ny vara.

Är säljaren inte skyldig att avhjälpa eller företa omleverans har du rätt till prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet själv i vissa fall och eventuellt hävning (28 § KköpL). Även skadestånd kan komma i fråga om du lidit skada till följd av den trasiga varan (30 § KköpL). Rätten till ersättning för eget avhjälpande omfattar bara en kostnad som inte är oskäligt hög eller uppgår till det du hade haft rätt till i prisavdrag.

Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med säljaren igen. Du kan framföra att du vill att de t.ex avhjälper felet även om det är säljarens rutin att återbetala och häva köpet vid små belopp. Det är svårt för mig att göra en vidare bedömning utan mer information men jag hoppas att du fått lite klarhet i saken!

Med vänlig hälsning,

Mikaela KronmannRådgivare