FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/02/2022

Säljaren sålde piratkopia - vad kan jag göra?

Hej!

Jag har nyligen kommit i en situation som berör avtalsrätt skulle jag tro. Det började med att jag kontaktade en säljare på facebook för han hade lagt ut en märkesjacka för 4000. Jag budade 2600 och fick då köpa den. Enligt produktbeskrivning så står det att jackan har 'tags' som man kan scanna för att verifiera autenticiteten. När jag får jackan så visar dessa tags att jackan är fake och säljaren borde väl då bryta mot varumärkeslagen? För ett sådant dyrt pris så borde man väl kunna anta att jackan är äkta?

Jag erbjöd jacka tillbaka för mina 2600 men han konstaterar att han ej gjort något fel och vill inte ge mig tillbaka 2600 kr.

Hur ska jag göra? Polisanmäla? Jag vill bara ha tillbaka mina 2600 :-

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Säljaren begår avtalsbrott och bedrägeri

För att besvara din fråga om vad du har rätt att göra måste jag börja med att undersöka om jackan kan anses vara felaktig. Eftersom köpet har gjorts mellan två privatpersoner blir främst köplagen (KöpL) tillämplig lagstiftning. Jackan ska överensstämma med vad som följer av avtalet och med vad du med fog kunnat förutsätta, dvs. vad du har rätt att förvänta dig (17 § första och tredje stycket KöpL). Vidare ska jackan överensstämma med de uppgifter om exempelvis jackans egenskaper som säljaren har lämnat (18 § KöpL). Om den inte gör det är jackan att betrakta som felaktig. Vid bedömningen tar man hänsyn till omständigheterna vid köpet. Eftersom jackan inte överensstämmer med produktbeskrivning som angav att den skulle ha tags som visade att den är äkta är den således att betrakta som felaktig (18 § KöpL). Enligt min mening bör du även ha fog att förutsätta att jackan är äkta om det i produktbeskrivningen anges att man kan scanna tagsen för att verifiera att den är äkta (17 § tredje stycket KöpL). Eftersom jackan är att anse som felaktig begår säljaren ett avtalsbrott och du har då rätt att häva köpet och få tillbaka dina pengar (30 § KöpL).

Säljaren kan även begå brottet bedrägeri genom att sälja en piratkopia till dig, (9 kap. 1 § brottsbalken). En förutsättning är då att säljaren var medveten om att jackan han sålde var en kopia. Om säljaren begår bedrägeri kan du polisanmäla hen och på det viset få tillbaka dina pengar.

Bryter säljaren mot varumärkeslagen?

Att sälja en kopia av en märkesjacka kan precis som du skriver utgöra ett varumärkesintrång och strida mot varumärkeslagen (VML). Förutsättningen är att jackan är ett registrerat eller inarbetat varumärke (1 kap. 6 och 7 § VML). Att ett varumärke är skyddat av VML innebär att varumärkesinnehavaren har ensamrätt till varumärket. Jag ska påpeka att stora företag i princip alltid har ensamrätt. Ensamrätten innebär att ingen annan får använda varumärket eller ett liknande varumärke om det finns en förväxlingsrisk, utan tillstånd från den som innehar varumärket (1 kap. 10 § VML). Användningen innefattar exempelvis att sälja eller bjuda ut jackan till försäljning. Detta innebär att säljaren i ditt fall troligtvis begår ett varumärkesintrång när han säljer jackan. Sanktionerna i varumärkeslagen rör dock relationen mellan säljaren och varumärkesinnehavaren, varför varumärkesintrånget inte blir relevant för din situation.

Slutsats - vad du kan göra

Eftersom du har fått en felaktig jacka gör du rätt i att kontakta säljaren om att du vill få tillbaka dina pengar. Eftersom detta inte tycks fungera och det verkar som om du har blivit utsatt för bedrägeri kan du upprätta en polisanmälan och på så sätt försöka få tillbaka dina pengar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att du lyckas lösa situationen!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare