FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/06/2023

Säljaren skickade fel skor, vad göra nu?

Hej! Jag köpte nyligen ett par skor på Facebook. Jag var ganska försiktig eftersom jag blev scammade tidigare, men allt verkade okej och jag var glad jag hittade nåt i min storlek. Jag swishade, han skickade och några dagar senare fick jag paketet. Först var jag glad, tills jag öppnade paketet: först tänkte jag fel färg, men när jag tog dem ut var det tydligt en hel annan modell. Jag skrev omedelbart och först bestridande han och försökte säger det var mitt fel jag sade inget tidigare. Jag sade jag skickade meddelandet från annonsen och han borde ha koll vad han säljer. Han sade det var en gammal annons, men eftersom den fanns fortfarande på marketplace skickade jag en screenshot och då insåg han att han blandade ihop grejer. Han vill rätta det, men på olika anledningar tog det några dagar. Sen hittade han de andra skorna och vill swisha mig pengar för att jag skicka tillbaka skorna och sen kan han skicka de riktiga skorna till mig. När jag försökte fastställa summan han behöver skicka, blev det plötsligt tyst. Nu tänkte jag: vad är mina rättigheter? Ska jag polisanmäla, eller kronofogden? Är det värd det? Jag googlade men det mesta man hittar är för bedrägeri. Jag tror han gjorde ett ärligt fel och nu blev det för jobbigt för honom för att fixa nåt som är värd 300kr. Men jag vill gärna göra det rätt. Vad tänker ni? Jag har redan hans address (för att skicka) och telefonnummer (pga swish).

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du köpte och betalade för en vara, att köparen skickade något annat än de skor du betalade för, och att han nu inte längre svarar när du försöker få honom att göra rätt för sig. Din fråga verkar innehålla flera delar, såsom om något bedrägeribrott är begånget, vad dina rättigheter är och vad du ska göra nu. Jag ska försöka besvara alla delar.

Rör det sig om bedrägeri?

Brottet bedrägeri finns i 9 kap 1 § brottsbalken (BrB). Utan tillräcklig kunskap om värdet på de olika varorna är det svårt att konstatera om det rör sig om ett bedrägeri. Du säger att du tror att det är ett ärligt misstag. Brottet bedrägeri kräver uppsåt, vilket kan vara svårt att bevisa i situationer som dessa. Men, om säljaren har skickat ett par skor till dig som är värda klart mindre än de du betalat för kan det röra sig om ett bedrägeri, och min bedömning att du då bör anmäla händelsen till polisen.

Vilka är dina rättigheter?

Du verkar ha köpt skorna av en privatperson, så därför tillämpas köplagen (KöpL). En grundprincip är att avtal ska hållas; alla parter är skyldiga att prestera sina delar i enlighet med vad som är överenskommet. Du tycks ha betalat och tagit emot varan, och därmed har du uppfyllt vad som åligger dig som köpare. Säljaren är skyldig att leverera den vara som är avtalad. Varan ska alltså stämma överens med avtalet, med hänsyn till art, mängd, kvalitet m.m. Om varan som levereras inte lever upp till detta är den felaktig (17 § KöpL), och köparen har då rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning (samt eventuellt kräva skadestånd), så länge felet inte beror på köparen (30 § KöpL).

Kort sagt är det mest aktuella i ditt fall en omleverans – du verkar ju vilja ha den vara du beställt – och du har rätt till det. Det verkar också som att du lämnat meddelande till säljaren om ditt krav (jfr. 35 § KöpL). Om inte omleverans kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka (37 § KöpL). Det finns inget exakt svar på vad som är skälig tid, utan det får avgöras från fall till fall.

Vad kan du göra nu?

Som sagt kan det röra sig om ett begånget brott. Det står dig fritt att anmäla händelsen till polisen. Dessutom står det klart att du har ett krav mot säljaren (rätt skor/pengarna tillbaks). Med detta krav kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten med en ansökan om handräckning eller betalningsföreläggande, beroende på om du kräver omleverans eller pengarna tillbaks. Du kan också gå direkt till domstol med en ansökan om stämning.

Du frågar om ”det är värt det” att ta striden. Det är svårt att säga, utan att känna till dina och säljarens fulla omständigheter. Att processa kostar visserligen både tid och pengar (i alla fall i domstol), men mitt råd till dig är ändå att inte ge upp. Du har rätt till det ni avtalat om. I första hand tycker jag att du ska försöka höra av dig till säljaren igen med ett tydligt utformat kravbrev, där du gör tydligt att du vill att han ska medverka till omleverans (respektive hävning), och att du annars är villig att ta rättsliga åtgärder. Att upprätta ett kravbrev är något som Lawlines jurister kan hjälpa dig med. I andra hand kan det bli aktuellt att t.ex. ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar, annars är du mer än välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare