FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/04/2017

Samägande av staket

Hej

Min fru ärvde en tomt med hus på som vi har rivit och byggt ett nytt. Nu står det ett staket på vår sida tomtgränsen som dessutom fortsätter mot en annan granne. Vi har planterat en häck en meter in på vår sida och vill nu ta bort staketet. Grannen säger att han har betalt en del av staketet ihop med den nu för över 30år sedan avlivna förra grannen och säger att han måste godkänna rivningen. Hur går man tillväga? Staketet står ca:10 cm in på vår tomt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Situationen som nu uppstått mellan dig och din granne rör staketet som kan vara finansierad av grannen. I lagen om samäganderätt (https://lagen.nu/1904:48_s.1) 2 § framgår det att samtycke krävs från samtliga delägare vid förvaltning av samägd egendom. Om den här lagen är tillämplig har alltså grannen rätt och ni får försöka komma överens om rivningen. I 16 § lag om samäganderätt står det att samäganderättslagen inte är tillämplig på situationer som regleras i lag om förvaltning av samfälligheter (https://lagen.nu/1973:1150). Vad som skulle kunna vara aktuellt är 1 § p.4 som hänvisar till anläggningslagen (https://lagen.nu/1973:1149). För att en sådan anläggning ska uppstå behöver en förrättning skett vilket inte verkar ha skett i detta fall.

Som du ser är detta rättsförhållande komplicerat. Jag gör den bedömningen att ni bör försöka få grannens samtycke innan ni river staketet, detta kan bli en bevisfråga om grannen inte kan styrka att han betalat för staketet för då faller hans rätt. Om ni nu får grannens samtycke se till att det görs ett sånt sätt att ni kan styrka att grannen gett samtycket, t.ex genom att grannen får skriva under ett papper som ni sparar.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Jakob PeräRådgivare