FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/01/2021

Sambo vill köpa in sig i hus

Min sambo vill köpa in sig i mitt hus till 50%. Vad måste vi göra?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om ni bor i huset och flyttade in i det i samband med att det köptes ska ni vara medvetna om att Sambolagen kan bli relevant, men jag utgår ifrån att det inte är så i ert fall.

Att köpa en andel i en fastighet följer samma regler som om man skulle köpa en hel fastighet. Reglerna finns i 4 kap. Jordabalken (JB). Ni måste skriva ett köpekontrakt som måste innehålla allt det som krävs enligt Jordabalken (se 4 kap. 1-3 § JB). Sambon får sedan använda detta köpekontrakt för att söka lagfart (20 kap. JB).

Enligt 4 kap. 8 § JB kommer fastigheten sedan bli samägd som utgångspunkt.

När detta är klart kommer ert samägande regleras enligt Samäganderättslagen. Om ni vill avtala om ert samägande på något sätt, t ex hur försäljning av huset ska gå till så kan ni skriva ett samäganderättsavtal.

Eftersom det är så viktigt att kraven för köpekontrakt är uppfyllda för att köpet ska bli giltigt kan det vara bra att ta hjälp av en jurist. Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare