FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/08/2023

Sambodelning efter ett årsfristen

Hej, om det har gått mer än ett år efter separation från sambo som man äger bostad tillsammans med till 50% har man då rätt till de pengar man själv gått in med i bostaden eller är det ändå 50 % var som gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagrum

Jag tolkar det som om att du undrar om det per automatik sker en fördelning med hälften var eller om man vid en seperation från sambo kan få ut det investerade beloppet i en fastighet.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig utav sambolagen

Hur görs fördelningen?

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning, 3 § sambolagen. Med vissa undantag t.ex. fastighet som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda. Det finns däremot ingen sådan omständighet utifrån de uppgifter som du anger och jag kommer således utgå från att det inte är aktuellt.

Utgångspunkten är att samboegendom delas lika vid en separation och bodelning oavsett om du eller din partner lagt ner mer pengar på bostaden. Det skall dock nämnas att det är frivilligt i ett samboförhållande att göra en bodelning vid en separation. Men om någon av dig eller din partner begär en bodelning skall det därmot göras. En sådan begäran om bodelning måste göras senast ett år efter att samboförhållandet har upphört, 8 § SL. Du nämner att det gått ett år sedan seperationen. Följden av att en begäran om bodelning inte görs i rätt tid är att bodelning inte kommer till stånd, vilket kan innebära att den ena parten förlorar sin rätt, se prop. 2002/03:80 s. 35. Den som påstår att han eller hon har begärt bodelning inom ettårsfristen får normalt anses ha bevisbördan för sitt påstående, se NJA 2008 s. 49. Å andra sidan kan parterna frivilligt enas om att bodela även efter det att ettårsfristen för påkallande av bodelning gått ut (se NJA 2008 s. 49 nedan i avsnitt 2.2). Jag skulle rekommendera dig att ta tag i detta snarast eftersom risken är att du kan stå utan någon rätt att ta del av samboegendomen. Om det nu har gått mer än ett år kan du inte längre kräva en bodelning, utan du får helt enkelt själv försöka komma överens med din f.d. sambo hur ni vill göra genom ett avtal. Samborna kan vidare välja att dela upp egendomen utan att genomföra en bodelning när båda är överens (prop. 1986/87:1 s. 258) eller att fördela samboegendomen på annat sätt än lagen anvisar.

Slutsats

Eftersom ett års fristen verkar ha passerat får du själv försöka komma överens med din f.d. sambo. Fördelaktigen gör du detta genom ett skriftligt avtal. Generellt skulle jag även vilja påpeka, för att undvika att sådana här situationer uppstår, att det är bra att skriva ett samboavtal och skuldebrev om man har gått in med olika mycket pengar i en bostad.

Melina PapadopoulosRådgivare