Sambos rätt till fastighet vid bodelning

Hej! Jag har ägt min fastighet sedan 1991. Har träffat en kvinna som flyttade in april 2023 så vi är sambo idag. Hon har en dotter från tidigare förhållande som snart fyller 18 år men som aldrig bott hos oss (hon bor hos hennes pappa). Jag har förstått att fastigheten inte är någon samboegendom eftersom fastigheten förvärvades långt innan vi blev sambo och har därmed inte förvärvats för gemensam användning vilket innebär vid en separation att jag får behålla fastigheten? Finns det någon tidsgräns när den regeln upphör och kan anses att bli samboegendom? Jag tänker mig om vi skulle separera efter t ex 20 år? Finns det någon hållhake att tänka på? Om jag säljer min fastighet och jag köper en ny bostad och vi fortfarande ska vara sambo blir det däremot en samboegendom? Om det inte ska vara en samboegendom så får vi då, innan jag köper en ny bostad, skriva ett samboavtal? MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer använda mig av sambolagen (SamboL) för att besvara den.

Är fastigheten samboegendom?

Eftersom fastigheten inte är förvärvad för gemensam användning är den precis som du säger inte samboegendom (3§ SamboL). Samboegendom är de saker som delas vid en eventuell bodelning (8§ SamboL).

Vad händer med fastigheten vid en separation?

Eftersom det endast är samboegendom som delas vid separation kommer inte fastigheten ingå om någon av er begär bodelning (8§ SamboL). Det finns ingen tidsgräns för när något övergår i samboegendom, är det inte köpt för gemensamt bruk är det inte samboegendom.

Köp av ny bostad

Om du däremot köper en fastighet senare som är förvärvad för gemensam användning kommer denna vara samboegendom eftersom det är er gemensamma bostad förvärvad för gemensamt bruk (3§ SamboL). I sådana fall är det lämpligt att skriva ett samboavtal som utesluter fastigheten från er samboegendom om ni vill (9§ SamboL). Tänk på att en sambo kan få rätt att överta en hyres-eller bostadsrätt även om den inte är samboegendom om sambon är i större behov av den (22§ SamboL).

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varm välkommen att ställa dem till oss på Lawline eller boka tid med våra jurister (länk).

Vänliga hälsningar,

Nora ErikssonRådgivare