Särkullbarn väntar på sitt arv - ärver först efter den efterlevandes bortgång

Hej.

Särkullbarn avstod att ta ut sin del när mamman tillika min hustru dog. Särkullbarnet ville vänta till jag avlider. Jag har 3 egna barn, hur stor del ärver särkullbarnet vid mitt frånfälle ?? Testamentet talar inte om hur fördelning skall ske. MVH / Karl

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Utifrån din fråga utgår jag ifrån att din hustru har ett barn från ett tidigare förhållande och att ni har tre barn tillsammans från äktenskapet. Vidare utgår jag ifrån de vanliga reglerna sedan testamentet inte föreskriver hur er förmögenhet ska fördelas. Jag kommer därför att svara med ett exempel på hur ert arv kommer att fördelas mellan särkullbarnet och dina barn.

Vem ärver?

Det är ärvdabalkens (ÄB) regler som bestämmer hur arv ska fördelas och till vem eller vilka arvet ska tilldelas. Barn tar alltid lika stor andel och är de första som ärver i turordningen (2:1 ÄB). En efterlevande make som du själv ärver dock först innan era gemensamma barn, om inget särkullbarn finns. Ett särkullbarn ärver dock innan en efterlevande maka (3:1 ÄB). I ditt fall ärver du även innan särkullbarnet då särkullbarnet vill vänta på sitt arv (3:9 ÄB). Därmed blir särkullbarnet en efterarvinge och ärver sin mamma när du går bort. Följden blir att du ärver hela din makas förmögenhet och att den andel som ärvs måste beräknas om till en kvot (3:2 ÄB) så att arvet efter din maka kan fördelas innan arvet efter dig får fördelas (3:6 ÄB). Här kommer ett konkret exempel.

Ett konkret exempel

Efter bodelningen är din hustrus kvarlåtenskap 600 000 kronor. Din kvarlåtenskap är 900 000 kronor. Du ärver hela din makas kvarlåtenskap, därför att särkullbarnet väntar på sitt arv. Kvoten ska nu beräknas: 600 000 kronor / (600 000 kronor + 900 000 kronor) = 2/5 (40 procent). Arvet efter din hustru fördelas till alla hennes barn efter din bortgång (3:6 ÄB). Om vi antar att hela din förmögenhet vare sig har minskat eller ökat, så tar vi 40 procent av 1 500 000 kronor (din antagna förmögenhet), vilket blir = 600 000 kronor. 600 000 kronor ska delas mellan fyra barn (särkullbarnet och era tre gemensamma barn), dvs. 150 000 kronor till varje barn. Särkullbarnet ärver då 150 000 kronor och arvet är då fördelat. Arvet efter dig går till dina tre barn och särkullbarnet får inget mer. Exempelvis återstår nu 900 000 kronor som ska fördelas mellan tre barn, så var och ett av dina barn ärver 300 000 kronor efter dig.

Avslutande ord

Enligt din bakgrundsinformation bör särkullbarnet endast ärva efter sin mamma. Därmed bör särkullbarnet inte ärva något efter dig.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du har ytterligare frågor om fördelning av arv och dylikt utifrån din konkreta situation. Du kan kontakta oss via info@lawline.se.

Vänligen,

Ivan VikaloRådgivare