särkullbarnens rätt till arv

Hej! Min man har 3 barn och jag 1 barn. Vi vill att barnen ska ärva oss när vi båda dött. Så om en lever kvar skall den ärva allt.

Hur gör man, skriver man testamente?

I så fall hur skriver man?

Mvh Mari Lillsund

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som berör barnens rätt till arv finns stadgad i Ärvdabalken (1958:637) [ÄB]. Bestämmelserna i ÄB skiljer sig åt vad gäller särkullbarn, dvs. barn som inte är ea gemensamma barn.

Särkullbarn kan välja att avstå från att få ut sitt arv direkt

Till att börja med kan vi konstatera att som huvudregel har särkullbarn rätt att få ut sitt arv direkt efter en av föräldrarna avlider utan att behöva ta hänsyn till efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Däremot kan ett särkullbarn avstå från sin direkta arvsrätt till förmån för den efterlevande maken (3 kap. 9 § ÄB). Om ett särkullbarn väljer att avstå från sin rätt, har hen istället rätt till efterarv när båda makarna har avlidit.

Testamentera bort särkullbarnens rätt till direkt arv

Det är dessvärre inte möjligt att testamentera bort särkullbarnets rätt till arv helt och hållet efter förälderns död. Detta innebär att ni skulle kunna skriva i testamentet att särkullbarnen ska få sitt arv i form av efterarv när båda parterna har avlidit, däremot kan barnen jämka testamentet. Barnen har alltid, oavsett testamente, rätt till sin laglott vilket är hälften av det som barnet skulle ha fått om testamente inte hade funnits (7 kap. 1 § ÄB). Som sagt är det alltid ett alternativt att skriva eran önskan med i testamentet och hoppas på att barnen går med på det men utifrån ett juridiskt perspektiv har barnen möjligheten att jämka testamentet om de önskar.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare