Särkullbarns arvsrätt

Min pappa avlider, jag och hans fru är dödsboägare - jag är alltså särkullbarn och de har inga gemensamma barn. Nu är bouppteckningen klar och arvskifte kan ske. Har jag rätt att få ut min del av arvet nu? Vad händer om hon vägrar ge mig min del - vad kan jag göra då? Kan hon ens vägra? /Suzanne

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga på så sätt att du är ett särkullbarn, din pappas fru är inte din mor samt att de inte har några gemensamma barn. Lagen som reglerar detta område är Ärvdabalken (ÄB)

Särkullbarns arvsrätt

Efter ena makens död har den efterlevande maken rätt till arv för hela kvarlåtenskapen enligt 3 kap. 1 § ÄB. Rätten till hela kvarlåtenskapen inskränks när det finns ett särkullbarn. Särkullbarnet har då enligt 3 kap. 1 § ÄB rätt att få ut sin arvslott direkt. Den rättigheten kan den efterlevande maken inte motsätta sig. Du kan dock avstå från din avsrätt och bli berättigad till efterarv efter att den efterlevande maken avlidre. Men efter att läst din fråga är detta inte aktuellt.

Slutsats

Du har som särkullbarn rätt till din arvslott redan efter din faders bortgång. Det är din rättighet och det kan inte motsättas av någon.

Hoppas du fick svar på din fråga

MVH

Nelly Starkengren

Rådgivare

Nelly StarkengrenRådgivare