Särkullbarns arvsrätt vid testamente

Hej!

Vi är 3 syskon. Våra föräldrar 93 och85 år bor i ett hus på landet. Mamma står som ägare av huset genom bodelning och lagfart. Pappa har ett tidigare särkullbarn. Pappa har skrivit ett testamente -där hans önskan är att all hans kvarlåtenskap ska tillfalla mamma och oss 3 syskon och mamma ska sitta i orubbat bo.

Pappa har endast sitt pensionkonto. Mamma har några bankkonton och en bil.

(det står inget om enskild egendom i testamentet).

Vad räknas som särkullbarnets laglott och arv om pappa dör först?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag tolkar det har din pappa ett tidigare särkullbarn men har endast testamenterat sin kvarlåtenskap till din mamma och alla barn förutom särkullbarnet. Du undrar nu vad som kommer räknas som särkullbarnets laglott och arv om er pappa dör först. Inledningsvis berör jag laglotten och dess begränsning av testamentsrätten. Därefter kommer jag redogöra för vad orubbat bo innebär och vad som utgör kvarlåtenskap. Det sistnämnda är viktig för att förstå vad som kommer ärvas efter er far. En sammanfattning finns längst ner i svaret.

Laglott

Bröstarvingar, det vill säga barn, har alltid rätt till sin laglott. Med laglott avses hälften av arvslotten, det vill säga det arv som bröstarvingen ska få enligt den legala arvsordningen, det vill säga enligt 2 kap. ÄB (7 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)). Arvslottens storlek, och i sin tur laglotten, beror på hur många arvtagare som finns och hur dessa är släkt med den avlidne. Gällande bröstarvingar ska dessa "taga lika lott" (2 kap. 1 § ÄB). Med detta menas att de ska ha rätt till lika stor del av kvarlåtenskapen.

I ert fall är ni fyra syskon, vilket innebär att ni har rätt till 1/4 av kvarlåtenskapen var. Laglotten är vidare hälften av arvslotten, alltså 1/8 (1/4 delat på 2). Särkullbarnet ska alltså minst ha rätt till 1/8 av arvet. Värt att påpeka är att ett särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt (3 kap. 1 § ÄB).

Laglottens begränsning av tentamensrätten

Som sagt har bröstarvingar alltid rätt till sin laglott. Detta innebär i sin tur att en förälder bara kan testamentera bort hälften av sina tillgångar (7 kap. 1 § ÄB). Din pappa har i testamentet skrivit att din mamma och alla syskon förutom särkullbarnet ska ärva. Testamentet kränker på så vis särkullbarnets laglott eftersom denne ska ha rätt till 1/8 av arvet. Testamentet anses dock inte ogiltigt men särkullbarnet kan begära jämkning enligt 7 kap. 3 § ÄB och därigenom få ut sin laglott. Skulle särkullbarnet inte väcka talan om jämkning gäller dock det som står i testamentet fullt ut.

Orubbat bo

Orubbat bo är ett gammalt uttryck för att den efterlevande maken ska få ärva allt, det vill säga den totala kvarlåtenskapen. Detta är möjligt i två situationer: när makarna inte har barn eller om de endast har gemensamma barn. Detta eftersom gemensamma barn får vänta tills båda föräldrarna har avlidit för att kunna få ut arvet efter den först avlidne (3 kap. 1–2 §§ ÄB).

När särkullbarn finns kränker däremot en sådan skrivning särkullbarnets rätt till laglott. Det är dock möjligt att i ett testamente skriva en önskan om att särkullbarnet ska vänta med att begära ut sitt arv enligt 3 kap. 9 § ÄB. Om särkullbarnet godkänner detta och inte begär ut sin laglott kan den efterlevande maken sitta i orubbat bo. Särkullbarnet får då efterarvsrätt tillsammans med övriga syskon (3 kap. 1–2 §§ ÄB).

Bodelning och kvarlåtenskap

Innan kvarlåtenskapen fördelas ska bodelning ske (23 kap. 1 § andra stycket ÄB och 9 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB)). Vid en bodelning fördelas makarnas egendom mellan dem genom hälftendelning. I bodelningen ingår giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är egendom som ena maken fått genom t.ex. äktenskapsförord, gåva eller testamente med föreskrift om att det ska vara enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB).

Vilken egendom ska ingå i bodelningen?

Du nämner att det inte finns någon enskild egendom. Detta innebär att all egendom är giftorättsgods, varför den som huvudregel ska ingå i bodelningen. Detta gäller även bostaden, trots att din mamma står som ensam ägare. Varje make har dock rätt att i första hand få sin egendom (11 kap. 7 § ÄktB). Det är därför möjligt att bostaden inte kommer att ingå i din pappas kvarlåtenskap. Bostäder har dock ofta ett högt värde vilket gör att din mamma troligtvis kommer behöva lösa ut dödsboet, det vill säga föra över giftorättsgods eller betala ett belopp motsvarande hälften av bostadens värde till dödsboet (11 kap. 9–10 §§ ÄktB). Om din mamma inte kan göra det kommer hälften av bostadens värde ingå i din pappas kvarlåtenskap. En annan problematisk egendom är pensionen. Det kan vara så att den är undantagen från bodelningen enligt 10 kap. 3 § ÄktB och därför automatiskt kommer ingå i kvarlåtenskapen. Då jag inte vet vilken typ av pension det rör sig om kan jag tyvärr inte uttala mig mer om detta. Dock har makar som sagt rätt att i första hand få sin egendom på sin lott, varför hela pensionen kan komma att ingå i kvarlåtenskapen oavsett om den tas med i bodelningen eller inte.

Kvarlåtenskapen

Den avlidnes kvarlåtenskap består av två delar: den del som dödsboet får från bodelningen med den efterlevande maken och den avlidnes egendom som inte ingått i bodelningen (dvs. enskild egendom eller undantagen egendom). Det är kvarlåtenskapen som man ärver. Jag kan tyvärr inte säga exakt vilken egendom som kommer ingå i din pappas kvarlåtenskap, utan det beror på hur egendomen fördelas i bodelningen. Hälften av bilen och hälften eller hela pensionen kommer med största sannolikhet att ingå. Bostaden är däremot mer osäker. Det beror som sagt på om din mamma kan lösa ut dödsboet eller inte. Gällande särkullbarnet har den som tidigare nämnts rätt till sin laglott, vilket i detta fall utgör en 1/8. Denne kommer därför att ärva 1/8 av kvarlåtenskapen.

Sammanfattning

Eftersom ni är 4 syskon utgör särkullbarnets laglott 1/8 (12,5 %). Denne har på så vis rätt till 1/8 av kvarlåtenskapen. För att särkullbarnet ska få ut sin laglott måste denne dock begära jämkning av testamentet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare