Särkullbarns rätt till arv efter sista makens död

Hej, min man har gått bort och jag har betalat ut 60000 var till hans döttrar(laglott)

Jag har fått 120000 som arvslott med fri förfogande rätt. Jag har begärt ÄK 12:2.

Hur mycket ska hans döttrar ha när jag går bort.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga så använder jag min av ärvdabalken, ÄB.

Laglott

Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott vilket är halva arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Jag antar att döttrarna var hans och inte era gemensamma. Som efterlevande make ärver du men hans barn har rätt att få ut arvet om de är särkullbarn (3 kap. 1 § ÄB).

Bröstarvingarna

Jag förstår det som att döttrarna fick ut sin laglott men avstod från att ta ut hela sitt arv när din make avled. Om det är så har de rätt att få ut resterande av sin arvslott, vilket är vad du fick av din make när han avled.

När man pratar arv så är det andelar man pratar om innan man tänker pengar och i ett fall som ert blir det tydligt varför, då en person kan avlida flera år innan detta blir aktuellt. Pengarna du fick i arvslott representerar en andel av din makes arv. Döttrarna har fått ut ½ av vad de skulle fått ut om de begärt allt direkt. Då ser man till vad du ärvde från din avlidne make, som döttrarna egentligen skulle fått. En andel av din förmögenhet är ju från din avlidne make och det är den andelen som döttrarna delar lika på.

Eftersom att värdeförändring har kunnat ske genom åren som gått så spelar det ingen roll om andelen representerar de 120´ som du fick eller om de idag har ett högre eller lägre värde.

Sammanfattning

De ska ha den andel av din kvarlåtenskap som representerar det du fick av din avlidne make. Att du åberopat ÄktB 12:2 påverkar inte bröstarvingars rätt till arv.

Hoppas att du fick svar på din fråga

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare