FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess28/06/2015

Sekretess vid förundersökning

Det står mycket om yppandeförbud under förundersökningar. Vad gäller för en misstänkt som släpps från häktning, har den personen någon skyldighet till yppandeförbud eller kan han/hon berätta allt som den vet och har varit med om under häktning och förhandlingar och skriva om detta på sociala medier osv? Nu tänker jag på ett pågående brottsfall som ej är löst ännu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det är lite svårt att avgöra vad för slags uppgifter det rör sig om, men jag ska försöka redogöra för vad som gäller i allmänhet.

Med väldigt stor sannolikhet gäller sekretess för den absoluta majoritet av de uppgifter som förekommer i förundersökningen av det brott som är under utredande, i enlighet med offentlighets och sekretesslagen (OSL). Men det är här viktigt att påpeka att sekretess i regel endast riktar sig mot myndighetspersonal, och därmed följer en slags grundregel att enskilda privatpersoner inte automatiskt kan beläggas med sekretess. Detta har att göra med att vi i Sverige har en långtgående yttrandefrihet, vilken bara får inskränkas med direkt stöd av lag. För just sådant som framkommer vid förhör finns dock just ett sådant direkt stöd i lag, främst genom 23:10 st 7 rättegångsbalken (RB).

Vid ett förhör ges förundersökningsledare, alternativt förhörsledaren enligt denna bestämmelse en ensidig rätt att belägga samtliga närvarande med en sträng tystnadsplikt för vad som där framkommer. Detta får då till innebörd att om en enskild som var närvarande sprider vidare dessa uppgifter på sociala medier så kommer detta att utgöra ett brott för vilket böter kan följa, se 9:6 RB.

Det finns även förbehållsregler i OSL som gör det möjligt att belägga parter i en utredning med sekretess för sådan som förekommer i förundersökningen. Detta gäller även sådana uppgifter som inte framkommer specifikt vid förhör.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

MVH

Anton PeterzénRådgivare