Ska dömd betala rättegångskostnader?

Hej! Behöver en ersätta rättegångskostnader vid brottmål i det fall en blir dömd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om den som blir dömd i ett brottmål behöver betala rättegångskostnader. Det korta svaret är att den som blir dömd i brottmål till viss del ska betala rättegångskostnaderna. I det följande går jag lite mer grundligt igenom vilka rättegångskostnader den som blir dömd i brottmål ska betala. Reglerna återfinns i rättegångsbalken, hädanefter förkortad RB.

Den dömde ska till viss del ersätta statens rättegångskostnader

Om någon blir dömd för ett brott i ett mål där åklagare har fört talan, ska den dömde ersätta staten för det som betalats av allmänna medel, d.v.s. skattepengar. Det som den dömde då exempelvis ska ersätta är utgifter som staten har haft för att hämta honom eller henne till rätten, arvode till försvararen och utgifter för kostnaden för provtagning och analys av exempelvis blod eller urin. (31 kap. 1 § första stycket RB

Den dömde ska emellertid inte betala kostnader som inte varit motiverade för utredningen, eller kostnader som beror på någon annan parts vårdslöshet. Inte heller ska den dömde betala för tolkning om det har behövts vid processen. (31 kap. 1 § andra stycket RB

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare