FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/09/2023

Ska egendom som redan varit del av en bodelning ingå i en ny bodelning?

Hej. Jag har gjort en bodelning med mitt ex 2016/2017. Nu skall jag och min man skilja oss då han har begått brottslig handling. Behöver jag ta upp de saker som jag fick i bodelningen första gången även i denna bodelning? Han anser de och jag tycker att de har ju jag fått en gång varför skall jag förlora det nu?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Jag tolkar din fråga att handla om bodelning. Detta regleras i Äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB).

Vad ska ingå i bodelning?:

I bodelning skall makarnas giftorättsgods ingå (se 10:1 ÄktB). En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (se 7:1 ÄktB). Det finns även undantag för giftorättsgods i bodelning.

Frågan blir alltså vad som anses vara enskild egendom eller vilket giftorättsgods som kan undantas från bodelningen.

Vad ska inte ingå i bodelning?:

Enligt 7:2 ÄktB är enskild egendom:

  • Egendom som är enskild enligt äktenskapsförord
  • Gåva med villkor att egendomen är mottagarens enskilda
  • Egendom erhållen genom testamente med villkor att den är mottagarens enskilda
  • Ärvd egendom som testamente villkorar ska vara mottagarens enskilda
  • Egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring, pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande eller sparande i en sådan PEPP-produkt som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1238 av den 20 juni 2019 om en paneuropeisk privat pensionsprodukt (PEPP-produkt) som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda, och
  • Surrogat. Alltså egendom som trätt i stället för egendom som nämnts ovan.

Det finns inte tillräckligt med information i din fråga för att konstatera ifall något av egendomen du fick ut från förra bodelningen ska anses vara enskild egendom och därmed inte ingå i bodelningen. Att den redan varit del av en bodelning pekar dock på att det inte är enskild egendom.

Du kan dock ta undan kläder och andra föremål i skälig omfattning från bodelningen som du använder uteslutande till ditt personliga bruk (Se 10:2 ÄktB). Detta gäller också personliga presenter.

Sammanfattning:

Det finns alltså ingen lagstiftning som säger att egendom som redan varit del av en bodelning ska undantas från framtida bodelningar. Det finns dock andra omständigheter som kan undanta egendom från en bodelning.

Hoppas du har fått svar på dina frågor. Har du flera frågor om bodelning är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du även ställa en expressfråga!

MVH

Lawline RådgivareRådgivare