FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/04/2022

Ska en gåvas värde anges vid gåva av fastighet

Hej, Det känns som ni har skrivit fel på denna sida: https://lawline.se/answers/gavans-varde-i-gavobrev "Av din fråga framgår det inte vad det rör sig om för typ av gåva, men om det rör sig om gåvobrev för fastighet behöver gåvans värde inte anges." Borde väl att gåvans värde ska anges vid gåvobrev för fastighet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När det kommer till gåva av fastighet finns bestämmelser i Jordabalken (JB). Enligt 4 kap 1 § JB framgår vad som ska gälla vid en överlåtelse av fastighet. Av 4 kap 29 § JB framgår att det som står i 4 kap 1 § JB även ska gälla i fråga om gåva. Av 4 kap 1 § JB framgår därmed att för att en gåva ska fullbordas krävs en överlåtelsehandling som skrivs på av den som överlåter och den som tar emot gåvan. Handlingen ska innehålla en uppgift om vad fastigheten överlåts för, samt en överlåtelseförklaring. Här är det viktigt att man hänvisar till rätt fastighet, med adress etc. Genom att läsa vad som står i paragrafen kan man utläsa att det i gåvohandlingen ska framgå vad fastigheten överlåts för, dvs. 0 kr. Det finns dock inget krav på att det ska ingå hur mycket den aktuella fastigheten är värd, utan enbart vad den överlåts för, alltså ingenting då det är en gåva.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare