Ska gåvor till syskonbarn tas upp i bouppteckningen?

Hej! Vi har börjar med bouppteckningen efter vår morbror. Några av oss har fått 20 000 kr i slutet av 1997, inget testamente eller gåvobrev finns. Vi har olika uppfattningar om varför vi fått pengarna, en säger förskott på arv, medan en annan säger att det för skogen vi har planterat och morbror har sålt virket. Så vad gäller vid gåva och syskonbarn, måste det tas upp i bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om beloppen på 20 000 kr är att anse som förskott på arv eller en gåva och om de därför ska tas upp i bouppteckningen.

Ska förskott på arv och gåva tas med i bouppteckningen?

Bestämmelser om bouppteckning finns i ärvdabalken (ÄB). Gåvor och förskott på arv behövs som utgångspunkt inte antecknas i bouppteckningen. Om det finns dödsbodelägare som har rätt till laglott (dvs. den avlidnes barn och i vissa fall barnbarn) och en dödsbodelägare begär det, ska dock gåvor och förskott på arv  som den avlidne har gett till bland annat arvingar läggas till i bouppteckningen (20 kap. 5 § tredje stycket ÄB). Om det rör sig om ett förskott på arv ska det nämligen räknas av från arvslotten (6 kap. 1 § ÄB).

Rör det sig om en gåva eller förskott på arv?

För att en gåva, som har getts till en annan arvinge än den avlidnes barn, ska anses vara ett förskott på arv måste det framgå att det var den avlidnes avsikt, och denna måste framgå vid givandet av gåvan. Avsikten kan framgå genom t ex en gåvohandling eller i ett muntligt uttalande. Om ni inte kan finna en sådan avsikt ska därför beloppen inte räknas som förskott på arv. Huruvida det rör sig om en gåva eller ersättning för skogen ni har planterat blir naturligtvis svårt för mig att säga, men jag kan påpeka att det inte krävs ett gåvobrev för att en sådan handling ska anses vara en gåva. En gåva av pengar anses vara giltig i och med gåvans fullbordande (2 § gåvolagen). För att det ska anses vara en gåva måste den dock ha skett utan någon motprestation, eller i vart fall en sådan liten motprestation att den inte står i rimlig proportion till gåvans värde.

Slutsats

Eftersom ni är osäkra på om beloppen är att anse som förskott på arv eller gåva, rekommenderar jag er starkt att skriva med dem eftersom om bouppteckningen senare skulle visa sig vara felaktig innebär det att en ny bouppteckning måste göras (20 kap. 10 § ÄB). Gåvor och förskott på arv kan nedtecknas under ”övriga anteckningar” på bouppteckningsblanketten som skickas in till Skatteverket.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare