FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/04/2022

Ska jag behöva betala för avhjälpande?

Jag har köpt en dator för företaget via Office. Datorn slutade fungera efter en månad, tvärt utan att jag gjort något speciellt. Garantin är på ett år, nu har de bytt moderkortet och Office menar att de måste installera ett program så den fungerar, men det måste ju ingå i garantin som är på ett år, de menar att det kostar. Jag skall väl inte betala när varan varit felaktig ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Du skriver att du köpte datorn för företagets räkning, varför köplagen (KöpL) blir tillämplig i detta fall, jfr. 4 § KöpL.

Datorn slutade fungera efter en månads användning. Enligt 17 § KöpL skall varan i fråga om kvalitet och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet, och i annat fall vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används, annars föreligger fel i vara.

Du får dock som köpare inte åberopa fel som du borde ha känt till vid köpet, se 20 § KöpL. Om datorn slutar fungera tvärt som du skriver, är det inte ett fel som vad en normal person i köparens ställe borde ha upptäckt.

Felet, såsom du anger att det visat sig, är förmodligen ett sådant att det funnits redan vid avlämnandet, jfr. 21 § KöpL.

När varan är felaktig, kan du som köpare kräva avhjälpande enligt 34 § KöpL. I det här fallet har säljaren erbjudit sig att avhjälpa varan genom att byta moderkortet, den rätten ges enligt 36 § KöpL. Avhjälpande ska ske utan kostnad för köparen.

Utgångspunkten är alltså att avhjälpandet som säljaren antog sig i ditt fall skall göras utan kostnad för dig.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare