FrågaSKATTERÄTTArvsskatt27/12/2020

Ska jag betala arvsskatt i Danmark för arv från Sverige?

Hej

Jag er bosatt i Danmark och er Dansk medborgare, skall jag betala skat på ett arv jag får från Sverige, i Danmark och Sverige????

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan kommer jag att utgå från EU-rätt och nationella regler i Inkomstskattelagen.

Både Danmark och Sverige är medlemmar i Europeiska Unionen, därmed är Europaparlamentets och rådets förordning nr 650/2012 tillämplig. Enligt Artikel 21 ska den lag där arvlåtaren har sin hemvist tillämpas på själva arvet. Eftersom arvet är från Sverige ska det beskattas utifrån Svensk lagstiftning. I Sverige betalar en inte arvsskatt enligt 8 kap. 2§ Inkomstskattelagen. Du skattar därför inte på arvet du fått från Sverige.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare