Ska jag betala inkomstskatt i Sverige för uthyrning av privatbostad i Polen?

Hej, jag har svårt att förstå hur uthyrning av privatbostad utomlands beskattas om man är permanent bosatt i Sverige. Jag bor och jobbar i Sverige i 10 år nu. Jag är inte svensk medborgare (är polsk medborgare). Jag äger en lägenhet i Polen och vill hyra ut den. Jag kommer betala inkomstskatt varje månad och lämnar skattedeklaration varje år hos polska skattemyndigheten. Frågan är om jag måste betala inkomst skatt här i Sverige ? Jag vill undvika vara dubbelbeskattad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida du ska betala inkomstskatt i Sverige för den inkomst du får av att hyra ut din privatbostad i Polen. Om jag förstått din fråga fel får du gärna återkomma med en ny fråga och förtydliga omständigheterna något. Frågor om skattskyldighet och skatt finns i huvudsak i inkomstskattelagen (IL). Mellan de berörda länderna finns därutöver ett särskilt skatteavtal i form av lagen om skatteavtal mellan Sverige och Polen. Jag kommer därför att hänvisa till båda regelverken i mitt svar nedan.

Skattskyldighet i Sverige

Det framgår av din fråga att du är polsk medborgare men att du bor och jobbar i Sverige. Du är således obegränsat skattskyldig (3 kap. 3 § första punkten IL). Att vara obegränsat skattskyldig innebär att du är skattskyldig för alla dina inkomster i Sverige och från utlandet (3 kap. 8 § IL). Du ska således betala skatt på de intäkter du får från bostadsuthyrning även om uthyrningen sker i utlandet.

Internationell dubbelbeskattning

Det framgår av din fråga att du även är skattskyldig för dina intäkter i Polen. I samband med att du även är skattskyldig för dina intäkter i Polen i Sverige föreligger internationell dubbelbeskattning. Det innebär att du är skattskyldig i mer än ett land för en och samma intäkt. Det är såklart något som riskerar att utgöra en tung belastning på den enskildes ekonomi. För att lösa problemet om internationell dubbelbeskattning har man upprättat särskilda skatteavtal mellan länder. För Sverige och Polen gäller för tillfället lagen om skatteavtal mellan Sverige och Polen.

Skatteavtalet

Av skatteavtalet i fråga följer att en person som har sin hemvist (alltså där man bor) i det ena landet, men som har inkomster av fast egendom i det andra landet, ska beskattas för inkomsten i det land där fastigheten befinner sig (artikel 6 punkt 1). Den skatt du betalar för inkomsten i Polen ska därefter dras av från den skatt du ska betala för samma förfarande i Sverige (artikel 22 punkt 1a).

Din situation

Du är med andra ord som utgångspunkt skattskyldig för dina inkomster i två länder - Sverige och Polen. Du kommer alltså att beskattas för intäkten i både Sverige och i Polen. Ländernas gemensamma skatteavtal löser därefter dubbelbeskattningsanspråket genom att du får räkna av den skatt du betalat för föräljningen i Polen från den skatt du ska betala i Sverige. På så sätt skattar du endast på försäljningen i Polen och det föreligger därför inte någon dubbelbeskattning i praktiken.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare