Ska jag eller dödsboet betala skulder?

Min pappa ville att jag skulle få hans bil när han gick bort. Det finns lån kvar på bilen. Ska jag betala av lånet eller ingår det i bouppteckningen med min bror ?

Det finns inte skriftligt från min pappa att jag skulle ha bilen men han berättade det för mig och min bror på sjukhuset hans sista dagar i livet.

Vad är nu rätt? Min bror vill inte att lånet betalas med pengarna från bouppteckningen utan menar att jag ska betala lånet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Innan arvskiftet ska den dödes skulder betalas. Dödsboet är skyldigt att betala alla skulder innan ett arvskifte kan ske. Om arvskiftet sker innan skulderna betalats är det inte giltigt (21 kap. 4 § ÄB). Det är inte möjligt att ärva skulder.

Skulderna som din pappa haft för bilen ska alltså betalas av dödsboet innan arvskiftet sker, inte av dig.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare