FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/12/2018

Ska mamman betala underhållsbidrag direkt till sonen som är 18 år eller till pappan?

Hej!

Min man har en son på 18 år (2018) som går sista året på gymnasiet (slutar 2019/06).

Sonen bor permanent hos oss men mamman betalar inget underhåll. Vi lyfte frågan nu eftersom det är ganska dyrt med en 18 åring hemma och mamman tjänar mera än oss.

Hur funkar det då? Ska hon betala underhållsbidrag direkt till sonen eller till pappan? Och om det är till sonen hur kommer det till gagn för t.ex. inköp av mat och aktiviteter som ändå vi betalar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sonen har rätt till underhållsbidrag från mamman i och med att han forfarande studerar heltid på gymnasiet och bor hos sin ena förälder.

Då sonen är 18 år är det hans ansvar att prata med mamman för att komma överens om underhållsbidraget och för att räkna fram en rättvis summa baserat på hennes inkomster och utgifter. Underhållsbidraget ska då gå till boende, mat och fritidsintressen. Bidraget betalas till den föräldern som barnet bor hos ända fram tills barnet blir 18 år. Då sonen är 18 år ska underhållsbidraget betalas till honom direkt och inte till pappan.

Vad gäller mat och aktiviteter som ni betalarna kan det anses vara rimligt att sonen ger er en del av summan om han kommer överens om underhållsbidrag med mamman. Detta är dock någonting mellan er två och sonen och något ni gemensamt bör komma överens om. Mammans förpliktelse är endast gentemot sonen då han nu är 18 år.

Tveka inte att höra av dig vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare