FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/08/2023

Ska man dela på allt i en skilsmässa?

Vad gäller vid skilsmässa ska man dela på allt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Eftersom att din fråga rör bodelning vid skilsmässa och vad som ska ingå i en sådan kommer jag att använda mig av äktenskapsbalkens (ÄktB) regler för att besvara din fråga.

Huvudregeln är att allt giftorättsgods ska ingå

Enligt äktenskapsbalkens regler ska makarnas giftorättsgods ingå i bodelningen (10:1 ÄktB). Men vad är då giftorättsgods? Jo, giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7:1 ÄktB). Egendom kan göras till enskild egendom (som således inte ingår i bodelningen) genom ett bland annat äktenskapsförord, att den ena maken erhållit egendom via testamente eller ärvt egendom med förbehållet att den ska vara makens enskilda egendom (7:2 ÄktB). Allt annat är alltså giftorättsgods.

Egendom som får undantas bodelning

Vidare får makarna undanta kläder och andra föremål som de enbart har för personligt bruk samt personliga presenter från bodelningen (10:2 ÄktB). Vidare får makarna ta undan ersättning som de har fått för personskada och kränkning (här åsyftas skadestånd) från bodelningen (10:2 a första stycket ÄktB).

Jämkning av bodelning

I vissa fall kan bodelningen jämkas. Det innebär att en make får behålla mer av egendomen en den andra. Huruvida en bodelning kan jämkas beror bland annat på äktenskapets längd, makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt (12:1 ÄktB).

Sammanfattningsvis kan sägas att huvudregeln är att all makarnas egendom är giftorättsgods och ska således ingå i bodelningen och delas lika på. Däremot finns det viss egendom som kan undantas bodelningen och det fins även, i vissa fall, en möjlighet att jämka bodelningen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare