Ska man ta del i arvsskiftet efter sin fars fru om man är särkullbarn?

Jag och min syster fick våra respektive laglotter vid en bouppteckning efter vår avlidne far för tio år sedan. Hans maka, som inte är vår mor, lever fortfarande men vi har ingen kontakt längre. Hon har tre egna vuxna barn sedan tidigare äktenskap. Min syster och jag är alltså särkullbarn. Min fråga är: Hur går det till när vår avlidne fars hustru så småningom dör? Vem ser till att vi blir meddelade om vår kvarvarande del av arvet efter pappa?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till Lawline.

Utgångspunkter

Jag tolkar frågan som att ni erhöll eran laglott i samband med er fars bortgång, samt att ni inte avstått ert arv i samband med arvsskiftet (för mer om detta, se 3 kap 9 § ärvdabalken, ÄB). Jag antar också att er fars kvarlevande hustru inte avser att testamentera till er.

Juridisk bakgrund

Ni har ingen arvsrätt efter er fars kvarlevande hustru, med tanke på att ni inte är besläktade med henne. Hon hade inte heller någon arvsrätt efter honom, förutsatt att han inte testamenterade till henne (3 kap 1 § första stycket andra meningen ÄB). Ens barn ärver allt, i regel (2 kap 1 § ÄB). Således borde ni fått hela er fars arv vid hans död, vilket innebär att hustruns bortgång inte kommer att påverka er. Det enda undantaget från detta är om ni avstod ert arv, men det tolkar jag det som att ni inte gjorde.

Slutsats

Slutsatsen blir således att ni inte behöver bli kontaktade i samband med hustruns bortgång.

Jag hoppas att frågan blev besvarad!

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare