Ska näringsidkare åtgärda fel som uppstår tätt inpå köp?

Hej! Köpte en bil från en bilfirma för 209.000 kr torsdag den 23/12 2021. Dagen efter den 24/12 när vi kört bilen ca 8 km så börjar motorlampan lysa. Har jag nån rättighet att dom får åtgärda felet? Tycker väl själv att en bil för den pengen ska kunna gå genom den första besiktningen..

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du undrar om säljaren (bilfirman) ska stå för de eventuella reparationskostnader som kan ha uppstått. Jag antar även att du har köpt bilen i egenskap av privatperson, samt att "bilfirman" är en näringsidkare. Jag antar även att du avser att behålla bilen, och att du vill ha den reparerad.

Juridisk bakgrund

Din situation behandlas i konsumentköplagen (KKöpL). Däri framgår att fel som uppdagas inom sex månader efter avlämnandet (i ditt fall 23/12–21) ska antas ha funnits innan dess (20 a § första stycket KKöpL). För att denna regel inte ska vara bindande krävs att bilfirman bevisar motsatsen, vilket lär vara väldigt svårt i ditt fall. Slutsatsen blir således att bilfirman är skyldiga att åtgärda felet. Att åtgärda felet kallas på juridiska för ett avhjälpande, vilket du har rätt till inom skälig tid (26 § KKöpL).

Åtgärder

Så, vad behöver du göra? För att få felet åtgärdat krävs att du reklamerar inom skälig tid (23 § första stycket första meningen KKöpL). När du reklamerar inom två månader anses det alltid vara skälig tid (23 § första stycket andra meningen KKöpL). Därför råder jag dig att reklamera, helst skriftligen, senast den 24/2–22. I din reklamation ska du redogöra för felet, samt vilken åtgärd du begär. Om bilfirman skulle vägra kan du meddela dem att du avser att ta fallet till allmänna reklamationsnämnden (ARN) ifall de inte inrättar sig. ARN är inte en domstol, men företag tenderar att följa de riktlinjer som meddelas där. Om bilfirman trots detta skulle motsätta sig måste du stämma dem för att nå framgång.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Viktor VårlidRådgivare