Ska priset på en offert från en näringsidkare till en konsument vara inklusive moms?

Hej Lawline

Jag anlitade ett företag via en offert portal för att bygga om i min hall, jag jämförde deras offert mot en likvärdig offert från ett annat företag och godtog detta företag offerten var på drygt 32 000kr och när jag sedan får fakturan så är den på drygt 40 000 ink moms, och jag ser då att offerten var ex moms som det står längst ner, totalt exl.moms

Som privatperson förutsatte jag ink moms och vet att det ska framgå tydligt om det ej är det, så frågan är om det räcker med, totalt ex moms eller om det ska framgå summan av momsen och sedan den totala kostnaden ink moms?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du som konsument har ett starkt skydd gentemot företaget som byggde om din hall.

Konsumenttjänstlagen

En näringsidkare som ställer en offert till en konsument ska ange priset inklusive moms, annars ska det tydligt framgå av offerten att momsen inte är inräknad. Om priset inte stämmer överens med offerten ska du betala det pris som är till fördel för dig, se 36 § konsumenttjänstlagen. Om det uppstår en tvist om huruvida momsen är redovisad eller ej, ankommer det på näringsidkaren att bevisa att den framgick tydligt på offerten.

Distansavtalslagen

Jag tolkar ditt brev som du har beställt tjänsten via en hemsida. Det gör att distansavtalslagen blir tillämplig. Även denna lag är tvingande till konsumentens fördel. Enligt 2 kap 2 § distansavtalslagen ska näringsidkaren ange priset inklusive skatter och avgifter, med andra ord moms!

Om du har beställt tjänsten via en hemsida, det vill säga på distans ska alltså priset inkludera moms.

Du kan påvisa detta för byggfirman, med hänvisning till distansavtalslagen. Om företaget mot förmodan inte accepterar din invändning mot fakturan, kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden. De kan göra en bedömning av frågan och komma med ett utlåtande. Det är dock inte rättsligt bindande, men ger en fingervisning om hur frågan skulle hanteras i en domstol. Om företaget väljer att inte följa allmänna reklamationsnämndens utlåtande, hamnar det på allmänna reklamationsnämndens svarta lista.

Sammanfattning

Som konsument har du ett starkt skydd gällande tvister med näringsidkare. Om innehållet i offerten inte stämmer överens med fakturan, ska den tolkas till din fördel. I ditt fall omfattas du av distansavtalslagen, vilket innebär att priset ska anges inklusive moms. Om du behöver hjälp med att förklara det för byggföretaget, är du vart välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare