FrågaSKATTERÄTTAvdrag03/11/2013

Ska ränteavdrag göras "direkt" på skulden?

Hej! Vid ett husköp lånade jag ut pengar till min sambo så att vi kunde äga huset lika mycket. Vi skrev ett skuldebrev där utlåningsräntan var 2 %. Skulden är betald men själva ränteskulden kvarstår. Min förra sambo säger att han har rätt till ränteavdrag på 30 %. Han ska betala ca 14 000 om skulden är ca 20 000. Jag vill bara veta om detta stämmer. Ska detta ränteavdrag göras "direkt" eller ska det redovisas på deklarationen och sedan justeras ränteavdraget och intäkten? Vilken summa ska jag få nu av min förra sambo? Jag vill bara att allt ska gå rätt till.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ränteavdraget har ingenting att göra med din sambos ränteskuld till dig. Om ränteskulden uppgår till 20 000 kr är det alltså detta belopp han ska betala till dig. När han sedan ska deklarera kan han göra avdrag för räntan i inkomstslaget kapital. Hans kapitalinkomster räknas då samman och avdrag görs för ränteutgifterna och övriga kapitalutgifter. Om det uppstår ett underskott i inkomstlaget kapital, minskas skatten med 30 % av underskottet. Om underskottet är större än 100 000 kr, blir skattereduktionen 21 % av överskjutande belopp.

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare