FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2023

Ska tjänstepensionen ingå i bodelning?

Min fru har ett eget bolag, ett AB som hon sätter av pengar till en tjänstepension. Hon är ensam i sitt AB och min fråga är, om denna tjänstepension är föremål att delas vid en bodelning? har jag rätt till hälften av dessa pengar? och om det är så kan man skriva in detta i ett äktenskapsförord att det inte ska vara föremål för bodelning. Mvh x

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad gäller vid bodelning?

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (9:1 ÄktB). Äktenskap upplöses genom att ena maken dör eller genom skilsmässa (1:5 ÄktB). I en bodelning ska giftorättsgods ingå (10:1 ÄktB). Utgångspunkten är att makarnas egendom är giftorättsgods (7:1 ÄktB). Enskild egendom är sådan egendom som inte ska vara med i bodelning. Sådan egendom brukar bli enskild till följd av äktenskapsförord (7:2 1st 1p ÄktB, men det finns fler exempel i denna paragraf på hur egendom kan bli enskild). När man tagit fram vad som är giftorättsgods kan man göra bodelningen.

Jag kommer nu att ge ett exempel på en bodelning där all egendom är giftorättsgods. Låt oss säga att din maka en bil på 100 000 kr och pengar på ett konto på 100 000 kr med 100 000 kr i skuld. Du har ett sparkonto på 100 000 kr. Därmed har vi fått fram era andelar i boet (11:1 ÄktB). Sedan görs avdrag för skulder, vilket innebär att din maka har 100 000 kr kvar (11:2 ÄktB). Då har hon nu 100 000 kr och du har 100 000 kr. Detta läggs samman och fördelas på er (11:3 ÄktB). 200 000 kr / 2 = 100 000 kr vardera efter bodelningen.

Vad gäller för tjänstepensionen?

Vad som gäller för tjänstepensioner beror på dess form. Huvudregeln är att om du arbetar på ett företag som äger försäkringen så är det en överlåtbar rättighet som inte ska ingå i en bodelning (10:3 ÄktB). Däremot har din fru ett eget AB där hon har sig själv som arbetsgivare. Då hon själv äger rätten att sätta av pengar till tjänstepensionen så är det egendom som ska ingå i bodelningen och anses vara giftorättsgods.

Som jag ovan förklarade var ju utgångspunkten att all egendom var giftorättsgods men att man genom exempelvis äktenskapsförord kunde göra egendomen till enskild egendom så det inte ingår i bodelningen (se 7:1 och 7:2 1st 1p ÄktB). Därmed kan ni tillsamman skriva in i ett äktenskapsförord att pengarna ska vara enskild egendom.

Ett äktenskapsförord behöver vara skriftligt, dateras, undertecknas av båda makarna och ska registreras hos Skatteverket (7:3 ÄktB). Hur man registrerar det hos Skatteverket kan ni se på deras webbplats (se länk).

Slutliga ord

Skulle det fortfarande finnas frågor eller behov för hjälp är det bara att ställa fler frågor på hemsidan eller boka tid med en av våra jurister.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare