Skada som hund orsakat

Hej! En av mins hundar blev skadad(gick med tre i koppel) av fem utspringande lösa hundar från en husvagn på en camping. Det var två par som bodde ivarsin husvagn men alla hundar kom från samma husvagn . Jag tog reda på bådas personuppgifter genom campingen o skickade skadeanspråk till båda. En av dem skickar det vidare till sitt försäkringsbolags hemförsäkring!

Nu vill försäkringsbolaget ha reda på vilken av hundarna som skadade min hund vilket jag ej kan säga med hundra procent säkerhet eftersom det var kaos med mina 3 kopplade o deras 5 lösa!

För mig är det självklart att de som skickade in skadeanmälan på ärendet tagit på sig ansvaret!

Har de inte samma ansvar om de nu passar även det andra parets hundar och är det inte hos dem ansvaret emellan ligger?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Enligt min mening spelar det inte så stor roll vilken av hundarna som orsakade skadan eftersom att de har strikt skadeståndsansvar enligt lagen om tillsyn över hundar och katter 19 §. Det innebär att om en av deras hundar orsakar en skada så har behöver de ersätta skadan oavsett om de orsakat den eller inte. Så att de tagit på sig skulden spelar inte någon större roll. Om alla hundarna var deras så ser inte jag hur det skulle vara viktigt att veta vilken av hundarna som orsakade skadan. Du har åtminstone inte någon skyldighet att utreda vem av det som orsakat skadan.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare