Skadedjur i hyresrätt.

Hej, för ett tag sedan har jag haft problem med skadedjur djur som råttor och möss i lägenheten och har påpekat detta till fastighetsägaren utan att de sänker hyran. Nu behöver jag hjälp hur kan jag gå tillväga och behöver juridisk hjälp. Tacksam för ett svar så fort så möjligt.

Mvh

Siamak Sami Yassi

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du har problem med skadedjur i den lägenhet du hyr och att du undrar vilka åtgärder du kan vidta.

I vilket skick ska bostaden vara?

När du hyr en bostad har du rätt att ställa vissa grundläggande krav på bostadens skick. Som utgångspunkt ska bostaden vara i ett sådant skick att den sett till den allmänna uppfattningen är fullt brukbar för ändamålet (12 kap. 9 § och 15 § JB).

Bostaden anses vara i ett bristfälligt skick bland annat när det finns ohyra i bostaden (12 kap. 17 § JB). Som utgångspunkt så benämns ohyra som vägglöss, kackerlackor och liknande men enligt Hyresgästföreningen och Anticimex så ska också skadedjur såsom råttor och möss räknas in till begreppet ohyra.

Vad kan som hyresgäst göra?

Du som hyresgäst har rätt att ställa krav på din hyresvärd att bostaden ska vara i ett godtagbart skick. När du har skadedjur i bostaden kan du därför begära att din hyresvärd avhjälper problemet. Om din hyresvärd underlåter att avhjälpa problemet så har du som hyresgäst rätt att avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad (12 kap. 11 § första punkten JB).

Har ni rätt till nedsättning av hyran?

Du har rätt att begära en skälig nedsättning av hyran för den period som bostaden varit i bristfälligt skick (12 kap. 11 § tredje punkten JB). Detta räknas från det att du meddelade hyresvärden om bristen och fram till det att den avhjälpts. Vad som räknas som en skälig nedsättning varierar från fall till fall beroende på bristens omfattning. Hyresnämnden menar att att bedömningen behöver utgå ifrån vad som anses skäligt med hänsyn till omfattningen av skadedjur i bostaden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare