FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/04/2014

Skadestånd från myndighet i Australien

Kan jag stämma en myndighet i Australien på skadestånd, angående felaktigheter vid indrivning av underhåll som har skapat ett helvete för mig och mina barn?

Lawline svarar

Hej.

Din möjlighet att stämma en myndighet i Australien är beroende av vilka sådana möjligheter som finns enligt australisk lagstiftning.

Främmande stater kan i regel inte stämmas vid en svensk domstol. Detta följer av folkrättsliga principer om statsimmunitet. Dessa principer ger vissa undantag för staters privaträttsliga handlande (det vill säga när de ingår avtal och liknande). Att den australiska staten har begått misstag i sin myndighetsutövning när den begått fel vid indrivningen torde inte vara ett sådant undantag från principen om statsimmunitet.

Mig veterligen finns det därför ingen möjlighet att få skadestånd genom en talan i Sverige. Det är möjligt att det finns en möjlighet att föra talan mot Australien i Australien men jag vågar inte uttala mig närmare om hur Australien behandlar sådana anspråk.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare