FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt17/02/2023

Skadestånd till följd av matförgiftning

Hej! Den 5/2, på makens 75 årsdag, åt vi smörgåstårta från ett konditori. 8 av 10 personer som åt av den första tårtan blev magsjuka. De som åt av tårta nr 2 kände inga symtom. Jag och min väninna insjuknade samtidigt på planet till Madeira. Vi hade båda två kräkningar, vilket inte var trevligt att uppleva på planet. Våra män insjuknade efter ca ett dygn på Madeira. Vi var dåliga hela veckan med diarre. Sista dagen på semestern vågade vi lämna hotellområdet. Alltså anser vi att vår vistelse på Madeira inte blev vad vi tänkt oss. Vår fråga är nu om vi har rätt till ersättning för vår förstörda resa och någon form av upprättelse för de övriga som blev drabbade. Vore tacksam för svar så fort ni har möjlighet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Mitt första tips till er är att undersöka om ni har några eventuella försäkringar som skulle kunna bli aktuella i en situation som denna. Nedan kommer jag dock istället redogöra förutsättningarna för att rikta ett skadeståndskrav mot konditoriet.

Det finns två regelverk som hade kunna bli aktuella för ditt skadeståndskrav i det aktuella fallet, den första är den skadeståndslagen (1972:207) och den andra är produktansvarslagen (1992:18). Eftersom produktansvarslagen gäller som en speciallag framför skadeståndslagen för den situation du beskriver kommer jag främst inrikta min redogörelse utifrån denna lag.

Skadestånd utifrån produktansvarslagen

Allmänt om förutsättningarna för skadestånd

I och med att du och övriga på födelsedagsfesten blivit matförgiftad har ni lidit en form av personskada. Av 1 § 1 st produktansvarslagen framgår att skadestånd ska betalas ut för personskada som en produkt har orsakat på grund av en säkerhetsbrist. Vi kan alltså läsa ut att konditoriet ska betala skadestånd för personskadan förutsatt två krav är uppfyllda:

1. Det ska röra sig om en produkt

2. Skadan ska ha orsakats på grund av en säkerhetsbrist

Gällande det första kravet framgår det av 2 § produktansvarslagen att med produkter avses lösa saker. Lösa saker omfattar enligt sin juridiska betydelse saker som man fysiskt kan ta på. Utifrån detta kan vi konstatera att smörgåstårtan i lagens mening utgör en produkt.

Gällande det andra kravet behöver vi först utreda om det rör sig om en säkerhetsbrist och därefter om det är denna säkerhetsbrist som orsakat personskadan (matförgiftningen). Enligt 3 § produktansvarslagen framgår att en produkt anses ha en ha en säkerhetsbrist om den inte är så säker som skäligen kan förväntas. Att man skäligen kan förvänta sig att inte bli matförgiftad i samband med att man köper en smörgåstårta råder det inge tvivel om. Nästa fråga blir då om det är denna säkerhetsbrist som orsakat personskadan. Det ställs alltså ett krav på ett orsakssamband mellan smörgåstårtan och matförgiftningen vilket i slutändan främst är en bevisfråga. Av förarbetena framgår det att det är den skadelidna (alltså du) som har bevisbördan för orsakssambandet (prop. 1990/91:197 s 102). Det faktum att 8/10 som åt den första tårtan blivit matförgiftad talar med styrka att det finns goda förutsättningar för dig att kunna fullgöra din bevisbörda att det varit just smörgåstårtan som är orsaken till matförgiftningen. Min slutsats blir således att förutsättningarna för skadeståndsansvar är uppfyllda.

Vad skadeståndet omfattar

Nästa del blir att behandla vad skadeståndet kommer att omfatta. Någon närmare ledning om detta hittar vi inte i produktansvarslagen varför vi i stället får leta i i skadeståndslagen. Av 5 kap 1 § skadeståndslagen framgår det att ni bla har rätt till ersättning för 1) sjukvårdskostnader, 2) inkomstförlust och 3) fysiskt och psykiskt lidande. Av din fråga är det svårt att avgöra vad som skulle gälla för de övriga som blivit sjuka på födelsedagsfesten men gällande ditt fall kan man se det som att du enligt 2) lidit en form av inkomstförlust till följd av du gått miste om semester. Att man kan tolka förlust av semester som en form av inkomstförlust framgår av äldre rättspraxis och förarbeten (NJA 1948 s 646 och prop. 1975:12 s 147).

Sammanfattning

I mitt svar har jag alltså kommit fram till att det finns förutsättningar för alla som insjuknat att begära skadestånd utifrån produktansvarslagen. Detta förutsätter dock att man lidit en skada och nästa frågor blir då vilka skador som är ersättningsgilla. Jag har här kunnat konstatera att det bland annat finns stöd för att se förlust av semester som en ersättningsgill skada. Exakt hur denna skadeståndsberäkning skulle gå till har jag tyvärr inte underlag för men om du vill få detta besvarat är du välkommen att åter vända dig till Lawline med närmare detaljer.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare