Skadestånd vid säljares dröjsmål

Hej

Vår tvättmaskin hemma gick sönder så jag köpte en ny. När jag köpte maskinen kom vi överens om att få leverans och installation men jag fick inte veta något leveransdatum för att säljaren skulle kolla med de som installerar. Efter två veckor kontaktade jag säljaren som sa att leveransen snart kommer. Det tog 8 veckor efter att jag beställde tvättmaskinen tills vi fick den. Vi har under veckorna utan maskin behövt lämna in familjens kläder för tvättning på ett tvätteri och det har kostat en del, går det få pengar för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I denna situation är konsumentköplagen (KköpL) tillämplig eftersom du, i form av privatperson, har köpt en tvättmaskin från ett företag.

Leveransdatum

Enligt lagen ska leverans av en vara ske 30 dagar efter att ett köpeavtal uppkommit, om inget annat har avtalats (5 § KköpL). Jag förstår det som att ni inte kom överens om någon dag för leverans, det innebär att det är 30 dagar som gäller enligt lagen.

Säljarens dröjsmål

Säljaren anses vara i dröjsmål med leveransen inte avlämnas eller om den avlämnas för sent och om förseningen inte beror på köparen (9 § KköpL). Det innebär med andra ord att säljaren är sen med varan.

När säljaren är i dröjsmål har man som konsument ett par rättigheter, bland annat att krävs skadestånd (10 § KköpL).

Skadestånd

Du som köpare har rätt till skadestånd för skada som du lidit på grund av dröjsmålet, såvida det inte berott på något utanför säljarens kraft (14 § 1 st KköpL). Säljaren har ett s.k. kontrollansvar för skador uppkomna vid dröjsmål. Det betyder att det säljande företaget måste kunna bevisa att det funnits hinder som det inte hade förväntat sig eller kunnat undvika eller övervinna, för att undgå ansvar. Det framkommer inte från din fråga om så är fallet och jag kommer därför utgå från att det inte funnits ett sådant hinder.

Ni behövde lämna in kläder till ett tvätteri på grund av dröjsmålet. Det är kostnader som du som konsument kan kräva att företaget ska stå för (32 § KköpL).

Du behöver kräva skadestånd inom skälig tid från det att du fick tvättmaskinen (15 § KköpL). Det finns inget exakt tidsspann i lagen men det ska vara inom rimlig tid. Jag skulle råda dig att göra det så fort som möjligt. Du har då en möjlighet att få skadestånd för de utgifter som berott på dröjsmålet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Nilufer NouriRådgivare