Skäl för skuldsanering och en eventuell andra skuldsanering

Kronofogden anger att som skäl att neka mig en skuldsanering är att inga särskilda skäl finns för att jag ska få skuldsanering.Hur skall jag bemöta det? Vilka särskilda skäl kan jag åberopa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte vet hur din ekonomiska situation ser ut, annat än att du ansökt om skuldsanering, kommer jag på ett generellt plan redogöra för förutsättningar för skuldsanering, och vad du kan framhäva i din ansökan.

Förutsättningarna

Skuldsaneringar regleras i Skuldsaneringslag (2016:675). (hädanefter SsL)

I lagens 5 § sägs att skuldsanering får beviljas om villkoren i de nästföljande paragraferna är uppfyllda. Det viktiga är för det första att den skuldsatte (hädanefter benämnd gäldenären) inte kan betala sina skulder och den oförmågan med beaktande av samtliga omständigheter antas bestå en längre tid, se 7 § SsL. Detta kallas i lagen för kvalificerad insolvens.

Detta innebär att man bedömer gäldenärens skuldsituation helt enkelt, och här talas det om allvarliga och varaktiga problem. Det kan till exempel inte vara aktuellt med skuldsanering om man är sen med hyran eller liknande. Man bedömer gäldenärens arbetssituation, ålder, utbildning, framtida inkomster och så vidare. Här man åberopa att man är arbetsoförmögen eller liknande, eller att det är en väldigt stor skuld man dras med.

Det finns ett rättsfall från Högsta domstolen som kan hjälpa till i den här bedömningen, NJA 1997 s. 229. HD säger i rättsfallet att man egentligen inte fäster så stor vikt vid skuldens storlek i sig, utan man jämför skulden med framtida inkomster. Alltså en höginkomsttagare med stora skulder är inte kvalificerat insolvens vid samma skuldnivåer som en låginkomsttagare. Vidare säger HD i rättsfallet att eventuell arbetsoförmåga måste kunna styrkas med läkarintyg eller liknande.

Om man kommer fram till att det föreligger kvalificerad insolvens, alltså att det är en allvarlig skuldsituation, ska sedan en bedömning av om det är rimligt med en skuldsanering ske, se 9 § SsL. Här tittar man främst på orsaken till skulderna och omständigheterna vid skulderna tillkomst, vad gäldenären gjort för att lösa situationen, och gäldenärens aktiva deltagande för att hjälpa till i bedömningen.

Här kan man peka på att man har varit tvungen att ta ett väldigt oförmånligt lån med orimlig ränta, alltså ett SMS-lån eller liknande. Man kan också peka på att man har gjort allt man kan genom att betala av skulderna så gott det går fast utan framgång, och så vidare.

En andra skuldsanering

Eftersom du nämner att det saknas "särskilda skäl" för att bevilja din ansökan är antagligen 10 § SsL aktuell i ditt fall. Nämligen att man bara beviljar en andra skuldsanering om det finns särskilda skäl. Tanken är nämligen att skuldsanering är en sista utväg, och att det ska ske maximalt en gång. Ska det ske igen måste det vara fråga om en extraordinär situation. Här kikar man främst på skälen till att den tidigare skuldsaneringen har misslyckats. Det finns vissa exempel kring detta i lagens förarbeten. Ett sådant är om en person i ung ålder har beviljats skuldsanering, och senare i livet hamnar i en liknande situation igen på grund av allvarlig sjukdom, förtidspensionering eller långvarig arbetslöshet. Det är också av vikt att man vid den tidigare skuldsaneringen har "gjort vad man ska" och försökt göra sitt yttersta för att inte hamna i en liknande situation igen.

Slutsats

Att det pratas om särskilda skäl för skuldsanering i ditt fall talar för att det kan röra sig om en andra skuldsanering. Dessa är sällsynta och ska vara väldigt väl motiverade. Man kan lite förenklat säga att man ska uppnå rekvisiten i 7 § och 9 § SsL med råge. Här kan du exempelvis anföra att anledningen till skuldsättningen är utom din kontroll, eller att du inte kan uppbära inkomst på ett fullgott sätt på grund av sjukdom eller liknande. Dock är det en väldigt sträng bedömning, och det sker bara i absoluta undantagsfall.

Högsta domstolen har beviljat en andra skuldsanering i NJA 2013 s. 689. I rättsfallet var det en person med skulder på nära 400 000kr som beviljades en andra skuldsanering. Dock var anledningen till hennes situation att hon hade blivit av med sin gode man och led av allvarligt psykisk ohälsa. Under tiden som hon hade god man hade hon gjort sitt bästa för att betala av skulderna, men när denne försvann raserade situationen igen. Detta gjorde att man ansåg att hon inte hade kontroll över situationen, och att godmanskapet upphörde var också utom hennes kontroll.

Rättsfallet visar att tröskeln är hög, men är det så att du kan visa att situationen beror på saker utom din kontroll och kan ha att göra med till exempel plötslig sjukdom eller liknande så kan du eventuellt beviljas en andra skuldsanering.

Om du skulle ha några följdfrågor kring mitt svar är du välkommen att kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare