Skälig hyra för inneboende i hyresrätt

Hej. Jag ska hyra ut ett rum (inneboendekontrakt) i mitt hem där jag själv bor. Jag har ett 1:a-handskontrakt i en privatägd villa. Jag äger alltså inte huset själv. Hur fördelar jag hyran? Rummet som jag ska hyra ut är 17kvm, jag bor på 37,5kvm och resten är gemensamma utrymmen på ca 37kvm ( WC, kök, vardagsrum,hall). Räknar man till någon hyra för de gemensamma ytorna eller är det strikt hyra bara för det uthyrda rummet på 17kvm? Min hyra är 11300kr.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det är en del av en hyresrätt du vill hyra ut är 12 kap i jordabalken tillämpligt. I vardagligt tal kallas detta ofta för "hyreslagen".

Skälig hyra för inneboende i hyresrätt?

Hyran ska beräknas baserat på vad du själv betalar i hyra. Jag förstår din fråga som att det är en lägenhet om 3 rum. I det fall två personer bor tillsammans kan det sägas vara det rimligt att hyresgästen får betala hälften av hyran + driftkostnader, exempelvis el och försäkring. För att fastställa vad skälig hyra för det uthyrda rummet skulle kunna vara, kan du jämföra med andra, likartade rum och rum av samma storlek, som hyrs ut i samma område. I så fall kan du få en uppfattning av prisnivån. I det fall du hyr ut rummet möblerat, har du rätt att utöver hyran lägga till 10–15 % av den hyra du tar betalt för rummet. Ingår även andra förmåner, exempelvis parkering, har du rätt att göra tillägg för det.

Hur mycket kan du ta i hyra?

Det är svårt att tillhandahålla ett konkret svar, utan att veta standard på lägenheten, vilket område den ligger i etc. Utgår du från informationen ovan bör du dock kunna fastställa en skälig hyra. Delar ni någorlunda lika på lägenhetens yta, bör alltså ungefär halva din månadshyra vara rimlig. Du kan sedan göra ett påslag om 10–15 % om du hyr ut rummet möblerat, samt lägga till hyra för andra förmåner. För hjälp med att beräkna hyran kan du besöka hyresnämndens hemsida och även boupplysningens hemsida.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare