Skälig hyra för uthyrning i andrahand

Hyr ut ett hus på 7 rum och kök. Med kallhyra.Hyran är på 4200 till min son. Kan jag höja hyran till 5200.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om hyra finns i Jordabalken (JB).

Om du bor i en hyreslägenhet och har ett förstahandskontrakt har du rätt att hyra ut din bostad, så länge du får tillåtelse av din hyresvärd. Om värden nekar dig att hyra ut kan du gå till Hyresnämnden och ansöka om tillstånd. Som hyresvärd är det tillåtet att höja hyran för hyresgäster med en höjning som är skälig. Höjningen är skälig om den görs till en nivå som motsvarar lägenheter på samma ort. I bedömningen ska det tas till hänsyn var lägenheten är placerad, omgivning, standard och modernitet. En renovering kan vara en omständighet som göra att högre hyra kan anses skäligt jämfört med tidigare 12 kap. 55 § JB. I en möblerad hyreslägenhet får du lägga på 10–15 procent på den hyra du själv betalar. 15 % högre än 4200 kr blir 4830 kr, vilket innebär att du inte får höja hyran till 5200 kr. Som max kan du höja hyran till 4830 kr.

När hyresvärden vill höja hyran bör hyresgästen bli meddelad detta skriftligen 12 kap. 54 § 1 st. JB. Meddelandet ska innehålla uppgifter om hur stor hyreshöjning det är, vad den nya hyran kommer bli samt när den börjar gälla. Meddelandet ska även innehålla information om att hyresgästen blir bunden till att betala den högre hyran om hyresgästen inte innan en viss angiven dag ger dig som hyresvärd ett meddelande om att hyresgästen motsätter sig höjningen. Denna angivna dag bestämmer du som hyresvärd men det får inte vara tidigare än två månader från meddelandet. Meddelandet behöver även innehålla information om att hyresnämnden kan bestämma skäligheten i hyran om hyresgästen inte anser att den är skälig och vad hyresgästen ska göra för att få till en sådan prövning 12 kap. 54 a § JB.

Carolina OlssonRådgivare