Skall konsumenten betala för reperationer vid fel i vara?

Hej! Jag fick en handhållen dammsugare av mina föräldrar i januari. I mars började den låta konstigt och batteriet dog väldigt fort. Jag lämnade in den i butiken som skickade den för reparation. De skickade tillbaka att det är fel på filtret och om de ska laga den ska de ha 1500kr för det eller 700kr för att skrota den. Dammsugaren kostade runt 2000kr nypris. Jag menar ju att detta ska gå på garantin. Enda jag har gjort är att dammsuga. Har inte dammsugit i vattnet, har inga husdjur och min 29kvm lägenhet kan inte vara övermäktigt för en dammsugare, dvs det är endast vanlig användning som utförts. Den har inte heller några yttre påverkade skador eller liknande. Hur ska jag gå tillväga? Vad säger konsumentköplagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån din fråga uppfattar jag det som att ni är privatperson och att damsugaren är köpt av en näringsidkare. Med dessa förutsättningar innebär att Konsumentköplagen (2022:260) blir tillämplig.

Enligt 4 kap. 5 § KKL anses det finnas ett fel i en varan om den ej enligt 4 kap. 1 § KKL överrensstämmer med vad som följer av avtalet och näringsidkaren ej upplyst konsumenten om andra förhållanden. Om så är fallet så fastställer 4 kap. 14 § KKL att näringsidkaren svarar för fel som funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från den tidpunkt. Detta styrks vidare i 4 kap. 17 § KKL som fastställer en presumtion att varan var felaktig och att näringsidkaren skall ansvara inom två år efter avlämnandet.

Efter detta lämpar det sig att se till 5 kap. 1 § KKL som uttrycker de fel en konsument kan göra gällande om varan är felaktig. Här aktualiseras möjligheten till avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

Alltså, en sammanfattande bedömning i ditt fall är att ni har rätt till reperation eller omleverans av varan om ni lämnat meddelande om reklamation till näringsidkaren och om felet skulle strida mot avtalsvilkoren. Eftersom detta sker inom 2 års tid är det även näringsidkaren som skall svara för felet.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare