Skatt på arvegods

Hej,

Har en fråga gällande arvegods.

Jag har fått 2 tavlor i arv och nu har de sålts för 40.000.000, ska det då bli vinstbeskattning på försäljningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om du behöver betala skatt när du har sålt två stycken tavlor som du har erhållit genom arv. Det korta svaret är ja, du kommer få betala en kapitalvinstskatt om 30 % på vinsten. Vinsten räknas ut genom att du träder in i arvlåtarens (d.v.s. personen du ärvde tavlorna ifrån) situation. I det följande går jag lite mer i detalj igenom vad som gäller.

Reglerna om beskattning återfinns i inkomstskattelagen (hädanefter förkortad IL).

Som arvtagare träder man in i arvlåtarens beskattningssituation

Sedan år 2005 har vi i Sverige inte längre någon arvsskatt, det innebär helt enkelt att du inte behöver betala någon skatt när du får ett arv. Om du vid ett senare tillfälle väljer att sälja eller på annat sätt avyttra egendomen som du har fått i arv blir du däremot skattepliktig för eventuell vinst som gjorts.

När man räknar ut vilken vinst du har gjort på egendomen utgår man från något som kallas för kontinuitetsprincipen. Den innebär helt enkelt att du som arvtagare träder in i arvlåtarens skattemässiga situation. (44 kap. 21 § IL)

När du beräknar vilken vinst du har gjort på egendom ska du således utgå ifrån det anskaffningsvärde som arvlåtaren hade för den. Om även arvlåtaren fått tavlorna i exempelvis arv eller gåva får du gå tillbaka ännu ett led för att ta reda på den tidigare ägarens beskattningssituation och vilket anskaffningsvärde den hade för tavlorna osv.

Den vinst som har gjorts på egendomen ska sedan beskattas såsom kapitalinkomstskatt med en skattesats på 30 %. (65 kap. 7 § IL)

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare