FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt15/11/2013

Skatt på gåva eller arv av bostadsrätt?

Min mor vill ge mig en bostadsrätt som hon köpt för 20.000 år 1977. Idag är värdet på den 1.2 miljoner. Blir det någon skatt på det för mig eller henne? Eller är det bättre att vänta tills jag får den i arv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sedan januari 2005 är gåvoskatten upphävd och enligt 8 kapitlet 2§ Inkomstskattelagen är förvärv genom arv och gåva skattefria. Oavsett om du får bostadsrätten i gåva eller i arv av din mor behöver ingen av er skatta på den, så det spelar ingen roll skattemässigt hur ni väljer att göra.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Sofia LiljaRådgivare